Okänd fara värre än grön laser?

Att akuta ögonskador har orsakats av laserpekare förnekades nyligen i en hovrättsdom. Liknande nedvärdering av naturvetenskap och bilteknik har drabbat många trafikanter på två olika sätt.

Först har de skadats i sladdolyckor med bilar, som haft bättre väggrepp fram än bak. Sedan har de felaktigt dömts för fortkörning på grund av haveridynamiskt undermåliga utredningar.


Videon ovan illustrerar att även framhjulsdrivna bilar kan bli instabila, om däckens sidgrepp är bättre fram än bak (över 95000 visningar på Youtube).

Den senaste tidens artiklar om ögonskador och grön laser fick i dag en kuslig koppling till en lång rad av sådana sladdolyckor, som jag har rekonstruerat och försökt förklara – exempelvis i Nationalencyklopedin under uppslagsordet kursstabilitet.

DN skriver om en hovrättsdom, som förnekar orsakssambandet mellan en mans akuta ögonskador och attacken mot honom med en laserpekare:

Offer för laser vill öka kunskapen (DN 17:23 27/7)
Nätsäljare slår mynt av farlig laser (DN 17:23 27/7)

På samma sätt har fysiken bakom en mängd sladdolyckor ignorerats och skyllts på förarens förmenta fortkörning. Fler exempel finns i mina artiklar här och på Newsmill med länkar till sakkunnigutlåtanden och forskningsrapporter.

Helsingborgs Dagblad rapporterar mer utförligt om problemen med grön laser. Länkar till flera HD-artiklar finns i följande utdrag från de senaste dagarna:

Så ska polisen möta laserattackerna (HD 18:48 25/7)
Väktare saknar skyddsglasögon (HD 18:48 25/7)
Skadad för livet av laser (HD med webb-TV 04:00 26/7)
Ny laserattack i Landskrona i natt (HD 01:23 27/7)
Väktare attackerad med grön laser (HD 11:11 27/7)
Hemvårdspersonal får väktareskort (HD 16:21 27/7)

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: