Statliga bluffar erkändes då – Här är årets aprilskämt

Statistikbluffen med fartkameror erkänns offentligt 🙂
Tyvärr har det ännu inte blivit mer än ett aprilskämt.
Lika illa är det med bluffen bakom den statliga klimatkampanjen. 

Bättre aprilskämt hos DN, GP och HD eller via DN, GP1GP2, HD, SvD, SVT1, SVT2

Men vad är det då med fartkamerorna och klimatkampanjen?
Är inte bluff ett onödigt starkt ord?

Tja, döm själv utifrån mina tidigare inlägg och dit länkade artiklar:

Bluff om fartkameror erkänns av Vägverket (2008)

Bluff om fartkameror inget aprilskämt, men …
Fartkamerasatsning bygger på vetenskaplig bluff

 

Statlig klimatbluff inget aprilskämt (2012) 

Ekvationen har ingen färdig lösning (DN-ledare)

Runt 150 länder släcker ljuset  (DN, SVT 31/3)

Mörk timme riktar ljus på klimatet (GP 31/3)
Försumbar besparing på släckt timme (GP 31/3)

Bättre köpa utsläppsrätter än att släcka (SvD 31/3)
Regeringen måste ta till sig Riksrevisionens kritik (SvD 1/4)

Tre av fyra kommuner släckte lampan (DN 1/4)

Den 1 april väcktes troligen misstankar av följande rubriker – att döma av deras placering på mest-lästa-listorna.
Men står de över ett aprilskämt bokstavligen eller bara bildligt? Avgör själv:

Einsteins teori håller – ljuset är snabbast (DN 07:39)

Balkongen kan leda till grannosämja (DN 14:11)
Svenskarnas värsta balkongaktiviteter (DN 14:14)

Aprilskämten som var sanna (SVT 2 april)

Dumma sillar var en annan rubrik hos DN Kultur dagen efter. Den förde tankarna till den lättvindiga ‘bevisning’ som media okritiskt förmedlade i en annan syndabocksjakt på bilister med dubbade däck. Där fanns inga reservationer för att problemen är komplexa när det gäller partiklars hälsopåverkan  och olycksrisker med odubbade däck.

Ytterligare en bluff kunde anas bakom det enkla budskapet – förbjud dubbdäcken så har vi löst städernas problem med luftföroreningar.
Samma partikelproblem i länder utan dubbdäck

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.