Då kan ‘köra försiktigt’ vara farligt

På snöslask, modd och vattensamlingar kan en framhjulsdriven bil få sladd, om föraren där släpper upp gaspedalen eller frikopplar. Det beror på fenomen* i däck- och bilfysik, som tycks vara okända när man slentrianmässigt manar till att “köra försiktigt”.

Videon illustrerar hur en framhjulsdriven bil övergår från att färdas stabilt rakt fram till att börja sladda och bli instabil. Det sker när föraren lättar på gaspedalen efter den inledande accelerationen.

* Se tips 4&5 här om moddplaningsfysik & 20-tals initierade kommentarer om sladdning

För att sätta siffror på vilken fart som är kritisk med olika bilar och däck krävs kunskaper i hydromekanik, fordonsdynamik och differentialekvationer. Men en viss förståelse för de bakomliggande fenomenen bör ändå kunna uppnås via länkar och exempel, som finns i artiklarna här med etiketten Halka.

Där finns också praktiska tips som kan vara till nytta för läsarna av följande nätartiklar hos massmedia.

Påskafton lördag 7 april
Risk för halt väglag i påsktrafiken (DN 06:35)
Varning för halka i påsktrafiken (GP 08:42, SvD 11:13)
Befarat trafikkaos uteblev. Klass1-varning. (SVT 08:42)

Långfredagen 6 april
Varning för halka i påsktrafiken (GP, SvD, SVT 17:27)

Skärtorsdagen 5 april
Håll koll på halkan i påsktrafiken (SvD 10:51)
Avstängningar i påsktrafiken (DN 11:43, GP)
SMHI varnar för snöfall och ishalka (GP)
Halt och snöigt på långfredagen (DN 11:47)
Mer trafikproblem än solsken i helgen (SVT 16:54)
”Vi hoppas lugna stressputtarna” (SvD 17:32)
“Ta det extra försiktigt” (GP) När, var, hur sägs ej 🙁

Måndag 2 april
Kallt och regnigt i påsk (DN 20:25)
TV Bromsljusen! Med låsta hjul glider bilen nedåt:
Förarhopp ur bärgningsbil innan sextiometersfall (SVT)

Söndag 1 april
Snö och blåst till påsk (DN 09:11)

Lördag 31 mars
Fortsatt kyla över Sverige (DN 09:03)
Dödsfall efter halka (DN 11:14)
Fyra skadade utanför Kristianstad (DN 12:05)
Dödsolycka efter krock (DN 12:05)
Våren bedräglig tid på vägarna (DN 12:22)
Buss in i bergvägg — tre skadade (DN, GP 15:13)
Blixthalkan krävde ett dödsoffer (GP 16:03)

Söndag 30 mars
Svart trafikhelg är i antågande (GP)

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

2 reaktioner till “Då kan ‘köra försiktigt’ vara farligt”

  1. Per: ja det vore enormt värdefullt om folk åtminstone frivilligt kunde få träna körning under besvärliga förhållanden utan att behöva åka land och rike runt efter testanläggningar. Det är egentligen ganska märkligt att man är betrodd att framföra fordon på flera ton i trafiken på livstid bara man har fixat körkortet… bilarna kollas varje år så de uppfyller kraven men saker och ting händer även med förare när de åldras. Visst, många blir väl skickligare med den ökade erfarenheten om man kör rimligt mycket men det kan lika gärna gå åt andra hållet. Ett återkommande avancerat körskicklighetstest borde vara ett bra sållningsinstrument, kombinerat med träningsmöjligheter och handledning om det behövs för att fylla kraven.

    Bra video som demonstrerar skillnaderna i praktiken om man sätter de bra däcken fram eller bak!

  2. Vet att det finns en utmärkt artikel på sidan om däckplacering, men hittade en lllustrativ video som visar köregenskaper med bäst däck fram alt, bak.

    http://www.youtube.com/watch?v=–Hb5kQCaTg

    Så här vintertid lockas många att sätta bästa däcken fram för att ha bra styrning och broms, även om videon visar vattenplaning tycker jag den passar i diskussionen om körning i snömodd mm. Speciellt då jag uppfattar det som att många som kör försiktigt, ofta har dåliga däck och gärna “felplacerade”.

    Och som kommentar till Håkan i förra artikeln, att det inte är obligatoriskt med ex,vis halkkörning eller annat återkommande kunskapsprov känns väldigt konstigt när vi vart 10 år måste förnya körkortsfotot. Tänk om alla var tvungna att genomgå halkkörning vart 5 år, eller uppmuntrades att själva testa på någon av de otal plogade sjöisbanor om varje vinter plogas fram i nästan varje by norr om Dalälven.

Dina insikter och konstruktiva förslag: