Korta köerna med smarta mobiler: Innan Waze upptäcktes

Omtag från 12-03-09. Då kände jag inte till GPS-appen Waze för samåkning & varningar

Göteborg borde kunna utforma trängselskatten bättre än vad Stockholm gjorde för fem år sedan. Bil- och telekomindustrin har kompetensen. Teknik finns som kan minska trängseln för alla genom att hjälpa enskilda förare välja olika vägar. Utveckling av sådana appar kan också framtvinga bättre virusskydd. 

E4 Solna-Stockholm kl.17 en onsdag i mars 2011. Fartgräns 70, fart 0-10 km/h. Med föråldrad trängselskatt hjälper inte modern IT. Körtiderna på tavlan visade sig vara kraftiga underskattningar.

När trängselavgifter används för bättre miljö, ska de förstås vara relaterade till den faktiska trafiktätheten lokalt – inte enbart till några grovt tillyxade tidsintervall och platser utanför stadskärnan. Det klarar dagens IT och transponderteknik.

Därför borde systemen fokusera på hur enskilda förare ska få hjälp att välja väg, så att trängseln minskar för alla. Jobbpendlingen tar ju mer tid än semestern (DN).

IT-utvecklingen får modellen för trängselskatt i Stockholm att framstå som ännu omodernare än för fem år sedan.

Med dagens marknadspenetration* av smartphones, appar och internetkommunikation ter det sig märkligt om Göteborg ska göra likadant.

Trots att det påstådda syftet var att minska trängseln under rusningstid i vissa knutpunkter, satte man upp en ringmur av betalstationer omkring stadskärnan och taxerade efter klockslag.
Ineffektivt för stadsmiljön och diskriminerande som skatt.
Inte konstigt att Stockholms innerstadsbilister gillade systemet.

Min debattartikel i Ny Teknik beskrev tekniska möjligheter 2006, som stockholmarna inte har fått ta del av. Ännu.

Ska det bli bättre i Göteborg?
Svaret kanske kan anas i årets artiklar:

Trängselskatten fördröjs (GP 14/2)

Betalstationer får grönt ljus (GP 9/3)
Klart med trängselskatt i Göteborg
(DN, SvD, SVT 9/3)

Ingen må dock klandras för trängselskattens otidsenliga utformning. Det kan inte ha varit lätt att förutse den snabba etableringen exempelvis av smarta mobiler och nya funktioner  – från komplexa och kommersiella system till enkla tips som exempelvis
Gratis makrolins till mobilkameran (Ny Teknik 14/3)

Men sund skepsis är på sin plats. Även om det inte är fråga om att avsiktligt vilseleda, så bör man nog ha SISU-principen (Skräp In ger Skräp Ut) i minnet innan man okritiskt anammar resultaten från appen som “avslöjar” trafikbuller enligt NyTeknik 16/3.

Och apparna bara fortsätter att välla fram. Dessvärre tycks bedragare och virussmittare vara snabbare än storstädernas trafikplanerare:

Priskrig kan gynna mobilkunder (DN, SvD 9/3)
Priskrig hotar på mobilmarknaden (GP 9/3)

Norska fick 19 000 virus i datorn (DN 9/3)

Attackerna mot smarta mobiler ökar kraftigt (DN 13/3)
Det kryllar av virus i mobilvärlden (DN, GP, SvD 13/3)

Polisen varnar för Microsoftbluff (DN, GP 18/3)

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

4 reaktioner till “Korta köerna med smarta mobiler: Innan Waze upptäcktes”

  1. Med våra två biogasbilar kan vi besöka åtminstone Stockholm utan att behöva krångla med den otidsenliga trängselskatten 🙂
    Den ger nog upphov till många motreaktioner liknande den hos Förstikön och Per, som jag förstår och beklagar.

    Utan att vilja sänka humöret och optimismen om TMC hos capt joe måste jag dock varna för att lita på TMC i Sverige.

    TMC-funktionen kanske har blivit lite bättre sedan jag år 2005 första gången lurades in på småvägar vid sidan om den inställda E4-rutten av det TMC-baserade “tipset” från min GPS-navigator.

    Men varken i träfflistorna vid sökning på TMC i min vilande blogg eller i TMC-träffarna här på bildrullen.se har någon avgörande uppryckning kunnat redovisas för svenska statens förment kostnadsfria TMC-tjänst. Sorry 🙁

  2. Laddade just ner Trafik GBG från Appstore. Ska fälttesta på lördag. Men det tycks endast vara bilder från trafikkameror för tillfället.

    Många mobiler har navigering och vägvisning, många bilar har också GPS med TMC, dessa finesser bör ju kunna vara till god hjälp. Men om det är som på min bil (BMW F01) så uppenbarar sig TMC info på kartan endast om man lagt upp en aktiv rutt. Då får man information om köbildning och andra trafikproblem så man kan välja en annan väg. Det gäller att ha navigatorn inställd så ens vägvalskriterier funkar med situatinen.
    TMC är dock inte alltid att lita på, tror trafikverket uppdaterar informationen och de är ibland lite statiska.
    Pendlare lär sig ju annars snabbt vilka vägar som är bäst viden given tidpunkt. Trafikprogram (TP) kan vara till hjälp.

  3. Jag har alltid uppskattat Göteborg både som boende där en tid och som semesterval efter att ha flyttat därifrån. Sedan Stockholm införde trängselskatt har jag inte satt en fot eller hjul där och nu faller tyvärr även Göteborg bort om skatt införs även där.

  4. I och med den senaste utvecklingen kommer Göteborg att bli nästa stad som jag vägrar besöka. Jag bor en bit utanför Stockholms stadskärna och vägrar konskevent att åka in till “city” för att handla. Jag bojkottar dessutom så långt jag kan att handla i butiker som finns representerade i innerstaden. De enda butiker och stormarknader som jag besöker är de som har betalningsfria parkeringar. Därigenom uppnår våra “kära” beslutsfattare sitt syfte med trängselskatten – jag tar inte bilen in till city, och butikerna där får förhoppningsvis dö sotdöden när fler fattar att man kan rösta med fötterna/hjulen. Vägra betala trängselskatt!

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.