Vi varnar för köer med GPS-appen Waze

Skärmdump från Waze med nytaget foto från olycksplatsen

Skärmdump från Waze med nytaget foto från olycksplatsen.

Rapporten och fotot ovan sändes från waze-medlemmen ”Spaw66″ 9 januari strax innan kl.14:14. Det stämmer överens med uppgiften från polisen, som publicerades kl.15:23 i GP: ”Vid 14.10 ska ett körfält ha öppnats igen”.

Kartfloppen med iPhone besvärade inte oss som använder gratisappen Waze för GPS-navigering. Förutom att hålla kartan aktuell, rapporterar vi trafikstopp, köer och olyckor snabbt till varandra. Inte ens massmedia hänger med i tempot.

Såna skärmdumpar från Waze fortsatte jag lägga ut här på Twitter

Först publicerad 120907. Aktualiserad igen av köbildning efter olyckan vid Lindome 130109 ‘Just Nu’ i GP, av inslag om trängselskatt 29dec, sirapsväg, Waze-stöd mot köer vid rymdfärjan & i  3G

Waze skärmdump 2012-09-22 kl.20:51
Waze navigatorskärm med rapport strax efter olyckan kl.20:02 på E18. Skärmdumpen togs kl.20:51 cirka 40 minuter efter rapporten från Waze-medlemmen “Mr_wisby”. Först kl.21:10 skrev Expressen och senare (22:18) även Aftonbladet om kraschen, där 22 personer var inblandade.

Köfarten var beräknad i Waze kl.14:15 vid den här olycksplatsen och vid flera i närheten.
2½ timme därefter hade GP en artikel  om dödsolyckan med den avställda skolbussen
.

Stora vita fläckar på kartorna med iPhone 5

Fredag 28/9 gick Apple så långt att man rekommenderar Waze till sina kunder (DN, HD).

En vecka tidigare hade media avslöjat att bland annat Göteborg saknas på de kartorna som hade ersatt Google Maps i den nya programvaran till iPhone och iPad:
Göteborg spårlöst borta (GP, HD)
Aj, fåniga missar på Apples nya kartor

Vi varnar varandra med Waze

I skrivande stund (fredag 28/9 kl.20:30) meddelar wazern “volramos” att det är helt stopp efter en olycka på E18. Av en tillfällighet är det på ungefär samma plats som för tre veckor sedan. Se skärmdumparna nedan och jämför med Waze-bilden, som jag nyss lade ut i ett av mina twitterflöden. Det finns i högerspalten på Bildrullens startsida.

Trafikstoppet på E18 efter förra fredagens frontalkrock hade rapporterats till alla Waze-navigatorer vid halv åtta-tiden av medlemmen “johan5053”. Ungefär en halvtimme senare hade “PeterGH” meddelat att stoppet berodde på en frontalkrock mellan lastbil och personbil.

Skärmdump av rapport från appen Waze kl.08:32, 7/9 2012

Det framgår av skärmdumparna härintill från Waze i min smartphone. De togs klockan 08:04 respektive 08:32.
(Rapporterna från Waze var nedladdade något tidigare. Innan skärmdumpningen hade jag nämligen ägnat några minuter åt att flytta kartbilden för bättre överblick.)

Skärmdump från appen Waze kl.08:04, 7/9 2012

Alla wazers i närheten varnades alltså för trafikstoppet av en rapport innan klockan 07:38 Men i skrivande stund kl.09:15 hittade jag inget om olyckan hos de stora drakarna.
I en uppdatering klockan 09:28 skrev VLT att olyckan inträffade “vid 7.45-tiden”:
Svår olycka på E18 (VLT 7/9 2012).

Lite senare hade TT-notiser dykt upp hos AB, DN, Expressen och SvD.

Läs mer i min kommentar nedan om oväntat positiva emotionella effekter av Waze.

Waze-användare, som har liknande erfarenheter, välkomnas att fylla på med fler kommentarer – exempelvis i anslutning till följande artiklar
Här står polisen (GP uppdateras veckovis)
Svår olycka på riksväg 41 (GP 8 sep 18:41)
Förseningar efter krock (GP 8sep 19:46)

Svåra köer efter trafikolycka på Norra länken
(DN, SvD 11/9)

Fem skadade i krock söder om Borås (GP1, GP2 22/9)

Långvariga köer efter lastbilskrasch (GP 1415 okt)

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

7 reaktioner till “Vi varnar för köer med GPS-appen Waze”

  1. Kul att se dig här igen, Christer. Välkommen 🙂

    1) I beskrivningen av appen borde det markeras tydligare att Waze pekar på gatans geometriska mitt, oavsett vilket husnummer man har uppgivit för navigeringen.

    Gatu- eller (du menar nog) husnummer går ännu inte att lägga in med den nya karteditorn. Funktionen ingår i Waze-teamets ‘To-do-list’ (house numbers “needs major work”).
    Därför tror jag inte att antalet husnummer har någon betydelse för ditt problem.

    Kolla om allt är OK hos ‘dina’ gator enligt manualen. Se exempelvis sista stycket under Address Properties på webbsidan Creating and Editing street segments.

    2) Men sökfunktionen behöver nog utvecklas för både husnummer och “Landmarks”. Jag har (ännu) inte listat ut hur man får navigeringen att låsa på ett Landmark, som jag själv lagt in med editorn – trots att de finns på kartan i appen.
    Kanske beror det på att appens “Kategorier” saknar entydiga motsvarigheter i undergrupperna till editorns “Landmarks”?

  2. Lennart: Jag har för övrigt använt waze-korrigeringsfunktionen en hel del för att lägga till framförallt idrottshallarna i min kommun och grannkommunerna. Ofta går det inte ens att söka på vare sig idrottshallens namn eller den gata som den ligger vid pga att det är för få gatunummer på gatan (wazes kartdatabas verkar strunta i gator med färre än 5 gatunummer)

  3. Christer ser det som ett problem att kartdatabasen i Waze inte är fullständig. OK! Men för oss som deltar i det sociala Waze-nätverket är det ett lösbart problem. Det är vi själva som hittar åt varandra, genom en fascinerande effektiv kompletterings- och korrigeringsprocess.

    Christer ombeds vänligen logga in på waze-editorn där du och jag (med hjälp av bl.a. den här Waze-manualen /wikin) själva kan korrigera fel och lägga till saknad info direkt i databasen.
    Under någon vecka ligger sedan våra justeringar för granskning av andra aktiva wazers innan de (som är OK) införlivas med kartdatabasen och går ut på internet via appen till alla användare.

    Jämför det med de omständliga procedurer, som krävs för att ens komma i kontakt med de kommersiella kartredigerarna. Sedan minst sju år tillbaka fortsätter GPS-navigatorerna att vilseleda bilister in på cykelvägar i min hemorts barnrika kvarter.

    Inga anvisningar fanns med min gamla navigator för hur fel skulle rättas i Teleatlas´ kartor. När jag nyligen hade fastnat i Telia Navigators felanmälningskarusell (för deras kartor från Navteq) gav jag helt upp försöken att nå fram.

    Med Waze däremot har jag efter några veckors medlemskap kunnat blockera en av dessa cykelvägar för biltrafik.

    Som grädde på moset får vi i Waze minutsnabba rapporter om olyckor och trafikstockningar med möjlighet att ändra rutt. Det behovet är utgångspunkt för Waze. Från början utvecklades Waze för pendlare utan större behov av att hitta de smågator, som vi nu kan lägga in åt varandra (inklusive Christer 🙂
    Ännu bättre är kanske att vi kan avmarkera de vägar, som inte tillåter biltrafik?

  4. Problemet med waze är att den liksom Apples kartor inte hittar smågator alls vilket gör den svårt att använda för navigering..Sen har apples kartor problem med att svenska tecken inte stöds i sökningarna.

  5. Appen Waze för social bilnavigation fortsätter att imponera. Den hålls aktuell av oss användare och kan laddas ned gratis för både iphone och Android-smartphones.
    Läs om Waze här

    Välj ett opersonligt användarnamn (så att du inte kan spåras av illasinnade wazers) och känn dig välkommen till gemenskapen med miljontals andra i vägtrafiken!
    En för mig oväntad effekt av Waze var att mitt humör blev vänligare mot alla andra trafikanter. 🙂
    Det räckte att se några waze-användarikoner i närheten då och då. Man kan förstås lära sig hur Waze funkar även som passagerare eller som surfare långt från vägar och bilar.

Dina insikter och konstruktiva förslag: