Ökar vinterdäck halkrisken? Teori och praktik

Att långtradare fastnar i halkan är lika naturligt som att en personbil slirar om den bogserar fler likadana bilar efter sig. Det tycks ansvariga myndigheter nu ha tagit till sig enligt dagens artikel på DN Debatt.  Men den enkät som ministern där aviserar kan leda in på andra villospår, som ignorerats förr.

När tunga fordon slirar skyller många på föraren och däcken. Man blundar då för att så liten del av tyngden belastar drivhjulen på lastbilar och bussar. Det påtalade jag för flera år sedan i ett remissvar till Vägverket i frågan.
Se min artikel som Newsmill publicerade 18/12 2009:
Inte förarfel när tunga fordon slirar

I dagens artikel på DN Debatt framhålls det tydligt av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd:
“Inga vinterdäck i världen hjälper om lastbilar lastas fel”.

Men den enkät och analys som Trafikverket ska göra i vinter kan bli direkt vilseledande, om man upprepar samma epidemiologiska misstag, som norska forskare gjorde på 1970-talet. Eftersom man då missade att trafiken på halt väglag har en större andel dubbdäck, trodde forskarna att dubbdäcken ökade olycksrisken.

Framsida med diagramexempel på dubbdäckens riskreduktion
Rapport av Lennart Strandberg om epidemiologiskt pilotprojekt med data för trafiken på olycksplatser insamlade av polisen direkt efter akutinsats vid trafikolyckor i Östergötland.

Under min tid som forskningsledare på statens väg- och trafikinstitut, VTI, tog vi fram en metod mot detta. Den kommer från epidemiologin och vi anpassade metoden för att bestämma olika typer av trafikolycksrisker hos fordon och förare – utan att få snedvridande samspelseffekter av väglaget eller trafiksituationen.

Vår studie bekräftade att andelen vinterdäck i trafiken ökar när det är halt. Detta neutraliseras av metoden.

Trots att medverkande poliser då gjorde ett utmärkt jobb och var positiva till fortsatta riskanalyser, tycks metoden som beskrivs i min rapport* inte ha vunnit acceptans varken hos VTI, Vägverket-Trafikverket eller hos Transportstyrelsen.

Eftersom jag ännu inte känner till några detaljer bakom den studie som aviseras i infrastrukturministerns debattartikel, så kan det ju tänkas att man redan har planerat för kontrollgruppsdata. Annars finns det skäl för samråd snarast.

Ett allvarligare problem är att vinterdäck enbart på drivhjulen kan försämra styrbarheten och öka risken för olyckor av samma typ som jag varnade för i mina artiklar på Newsmill, exempelvis:
Glömd naturlag bakom bussolyckan i Spånga
Myndigheter blundar för bil- och bussolyckors komplexitet

Komplexiteten illustreras av olika aspekter som nu lyfts fram i massmedia:
”Positivt med däckkrav, men glöm inte bort väghållningen” (DN 29nov)
“Vinterdäck ska kunna rulla både i Spanien och i Lappland” (DN 29nov)
Vinterdäck för lastbil kan bli lag (GP, SvD, SVT)

2 svar på ”Ökar vinterdäck halkrisken? Teori och praktik”

  1. Jo då, Christer, så kan man säga med glimten i ögat 🙂

    Dessvärre är det inte enbart politiker som är omedvetet okunniga om de mest relevanta naturlagarna.

    Dessbättre finns politiker, som öppnar för reflekterad kunskap och lyssnar även på andra än de egna myndigheternas utomvetenskapliga “experter”.
    Det insåg jag häromveckan, när två ansvariga ministrar snabbt svarade mig via Twitter i den här frågan om vinterdäck på tunga fordon.

    Men:
    – Hur kan det offentliga samtalet öppnas, så att flera av oss åtminstone blir medvetna om vår okunnighet och mänskliga strävan att förenkla?

    – Hur kan man få flera att inse haveridynamikens komplexitet och olycksorsakernas mångfald?

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.