Nära döden i bil utan GPS-navigator

Min rally-Saab ökade villigt farten efter samhället. Men när helljuset tändes insåg jag att det här var inte E4. Det gick alldeles för fort för högerkurvan och trevägskorsningen som dök upp framför bilen. Den blev skrot vid voltningen på gräskullen, som slog in taket till ryggstöden.

Min GPS-navigator fungerade inte* och jag hade kört ut åt fel håll efter att ha tankat på Statoil-macken i östgötska Norsholm.

Jag var på väg hem till Borlänge efter en bantävling på Ring Knutstorp i Skåne. Kanske var jag lite avtrubbad, även om tankningspausen hade gjort gott för körglädjen.

Den väg GPS-navigatorn direkt skulle ha hindrat mig att köra hade då varken kurvvarning eller mittlinje som på fotot härintill.

Foto från kraschplats som exempel på GPS-navigatorernas säkerhetspotential.
Den här svängen var omöjlig att klara i E4-fart. Det framgick när helljuset visade att jag inte var på E4. Då var det vänstertrafik och ingen GPS-navigator varnade för att jag körde fel väg. Trädet och kurvvarningsskylten fanns inte heller. Fotot från 2003.

Det var vänstertrafik och jag borde ha bromsat bilen rakt ut i terrängen. Men dumt nog försökte jag svänga med bredsladd på ett sätt som var rationellt och väl inövat från mina endurotävlingar på motorcykel.

Vänsterhjulen gick ned i diket medan jag höll mig i ratten så att den kröktes. Jag följde med bilens volt ett kvarts varv i den skålade förarstolen. Sedan ramlade jag ut genom den uppslagna förardörren och landade nästan oskadad på gräskullen ovanför diket. Enligt fotot står där nu ett träd, som då inte ens hade börjat gro.

Då fanns inte heller några lagkrav på bilbälten. Hade jag suttit fastspänd skulle nog skallen ha krossats av det inslagna taket. Därmed inte sagt att jag nu förespråkar körning utan bälte.

Med en GPS-navigator från nutid skulle jag inte ha kraschat den gången för flera decennier sedan. Troligen räddas många liv av navigatorerna, som nu förhindrar otaliga felkörningar.

Den här historien fanns bland dem jag berättade för (Saab-ägaren) GM och (Volvo-ägaren) Ford i november 2003, när vi för Invest in Sweden Agency reste runt i Detroit för att etablera nya kontakter till svensk telematikutveckling.

Tidsjämförelsen dök upp i tankarna direkt när jag läste DN-artikeln om historypin. Historypin har tidigare beskrivits även av  SvD med mer fakta.

* I verkligheten hade jag alltså ingen GPS-navigator. Då, på 1960-talet, skulle det dröja flera decennier innan den tekniken blev tillgänglig.
Detsamma gäller den hastighetsspärr för unga förare, som man nu spekulerar om i Norge enligt DN, GP och SvD. Men utan GPS-koppling skulle ett fartlås inte ha hjälpt mig att undvika kraschen då.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: