Strömlinjeformade och kantiga cykelhjälmar har blivit mode, trots att de avviker från naturens egen släta klotform hos skallen. En halvsekel gammal grundregel för stridspiloters och motorcyklisters hjälmar tycks ha blivit bortglömd.
Först publicerad bakom lucka nr.15 i Hjulkalendern 2013
I lördagens DN fanns en artikel från Testfakta om olika typer av hjälmar. Den propagerar för en 500 kronors “säkerhetsfunktion” som marknadsförs av den intervjuade forskaren. Men jag hittade inget konkret tips om den enkla riktlinje som var närmast självklar, när jag gjorde mitt examensarbete vid Flygmedicin för flera decennier sedan.
Därför tar jag mig friheten att upprepa några ord från min 😉 bara 20 år gamla 😉 artikel i Nationalencyklopedin under uppslagsordet Trafikolycka – Skaderisker:
Hjärnskador uppkommer primärt genom rotationsrörelser, som kan bli häftigare t.ex. när kantiga eller alltför eftergivliga och porösa hjälmskal fastnar i underlagets ojämnheter.
Förutom att skydda mot krosskador bör en hjälm alltså vara slät utan utstickande delar och kunna glida lätt mot underlaget. Den enkla principen var svår att urskilja även bland de videoklipp på YouTube, som jag hittade med söksträngen “helmet design prevent TBI“.
TBI är förkortning för Traumatic Brain Injury.
Där fanns ett TV-inslag med kritik mot ett företag som kallade sina hjälmkuddar för hjärnskakningsförebyggande utan att kunna redovisa någon vetenskaplig grund för namnet (Concussion Reduction Technology). Konfrontationen och reporterns hänvisning till rotationsvåld kommer efter cirka 2 minuter:
Klicka här för alla öppnade luckor i 2013 års adventskalender på bildrullen.se.