Så kan du öka dubbdäcks isgrepp

Bilar med dubbdäck, som körs med stora g-krafter* på torr barmark, sliter gummit mer än dubbstiften. Det ger dubbarna större utstick, så att de sedan kan tränga djupare ned i isen. Med framhjulsdrift kanske du måste skifta fram- och bakhjul.

Slitbana på dubbdäck Nokian Hakka7 efter två säsongers körning
Samma däck efter två säsonger, som här var nytt. Mönsterdjupet hade minskat till 8mm och det genomsnittliga dubbutsticket ökat till 1,7mm. Däcket på bilden har gått en säsong fram och en säsong bak på höger sida.

Har du dubbade vinterdäck till din bil? I så fall kan du under barmarksperioder med torra vägbanor ge däcken bättre grepp på is till kommande resor på vinterväglag.

Ungefär så stod det här 26 mars, men det funkar också under höst och vinter,
när vägarna är fria från snö och is. 

Jag tar mig alltså friheten att i Hjulkalendern upprepa vårens tips på Bildrullen:

Däckens grepp på vinterväglag ökar med ökande utstick hos dubbspetsarna. Några tiondels millimeter har stor betydelse. Dubbstiftens hårdmetall slits ungefär* lika mycket på våt barmark som på torr. Gummit däremot slits avsevärt mer på torra vägbanor.

Dessvärre gör det här också att drivhjulen får större dubbutstick än icke drivande hjul på tvåhjulsdrivna bilar. Med framhjulsdrift ger det stabilitetsproblem och risk för bakvagnssladd.
Så kolla dubbutsticket fram och bak!

Kanske behöver hjulen skiftas mellan fram- och bakaxel, efter en tids barmarkskörning. Behåll då hjulen på samma sida, så att inte rotationsriktningen ändras.

*) Ingressen korrigerades och tredje stycket markerades enligt kommentaren kl.11:04 nedan av Halvard Nilsson, tidigare utvecklingschef vid Gislaved Däck. Läs och lär av bloggen Halvards halkvarning. Där och i videon bakom Hjulkalenderns lucka 4 framgår nog varför Halvard är en respekterad auktoritet på vinterdäck. 

Det här var lucka nr.14 i 2013 års (H)julkalender. Klicka här för hela kalendern.

4 svar på ”Så kan du öka dubbdäcks isgrepp”

  1. Är det inte viktigare att se till att ha störst mönsterdjup bak än att fokusera på störst dubbutstick bak? Det är väl vid modd eller vattenplaning som dom allvarligaste sidokollisionerna oftast sker?
    Jag har alltid bytt till nyare däck parvis och sätter alltid dom nya bak, och flyttar dom sedan fram vid nästa byte.
    Blir flera resor till däckverkstan. Men en bonus är att variationen det totala greppet på alla däcken varierar 50% mindre än om man kör 4 nya däck från 100% till dom alla skall bytas samtidig. Man kan säga att den grepp “kvaliteten” inte varierar mer än mellan 75% till 25% Istället för 100% till 0% om man byter alla 4 däck samtidigt.
    Tyvärr til dom flesta 4WD bilar inte denna metoden.

  2. Tack, Halvard! Som du ser har jag korrigerat texten med referens till dig i fotnot.

    Den anonyme hjultomten, som i går körde bilen med deformerad fälg, har här lämnat en fejkad mejladress och går därmed miste om min fråga.
    Kom igen med din riktiga adress (som jag förstås inte publicerar), så kanske du sedan får se mitt foto på dig och/eller det kvaddade hjulet.

  3. Det behövs egentligen inte så stora g-krafter. Kör man hårt så kläms gummit mellan stiftet och stenarna och dubben kan så småningom får sämre stöd på grund av att gummit slits bort. Kör man länge på torr väg så slits gummit mer än stiften, men på våt väg är det tvärtom. Bakhjulen på en FWD-bil brukar få lågt dubbutstick en regnig vinter. Därför är det viktigt att skifta fram- och bakhjul någon gång.

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.