Här är fler som sviker rökare i radonhus

I stället för att upplysa om VAD som gör rökning särskilt farlig, pekar DN:s vetenskapsjournalist ut VEM som bär skulden till rökares lungcancer. Återigen framställs komplexa statistiska samband som om de vore enkla orsakssamband.

Cancer skylls på din livsstil och trafikskador på ditt beteende. Ansvariga myndigheter klandrar den enskilde för rökning och “fortkörning”, men undanhåller kunskaper för individen om vad som gör rökning och fortkörning farligt. Därigenom undandrar sig offentliganställda tjänstemän sitt ansvar för systemsäkerheten.

Nu får skuldbeläggningen och trivialiseringen återigen stöd av DN:s vetenskapsredaktör
Karin Bojs: Tänk om de ansvariga fick sex års fängelse (DN 28/10)
I denna söndagskrönika hävdas att “företag och deras hejdukar inom forskarkåren har spridit desinformation och tonat ned risker.” Utan reservationer för att hon gör likadant med samverkande riskfaktorer avslutar redaktören sin artikel med det enkelspåriga postulatet “mer än varannan rökare kommer att dö av cigaretterna”.

I sitt syndabocks- och skuldresonemang utgår vetenskapsredaktören från samma fakta om utvecklingen inom cancerforskningen, som DN publicerade i en TT-artikel dagen innan:
Rökare som fimpar vinner tio år (TT i DN 27/10)

Även där förenklas orsakssambanden: “två tredjedelar av alla dödsfall bland rökare i 50-, 60- och 70-årsåldern orsakas av rökning” (min understrykning).

Att rökning är särskilt farlig för dem som bor i radonhus måste de berörda ta reda på själva. Trots att synergieffekterna (1+1 >2) varit kända sedan mitten av förra seklet, får exponerade människor inte veta detta ens i samband med skattesubventionerade radonkontroller av våra bostäder.

Läs mer  på bildrullen.se via sökorden synergi och epidemiologi.

 

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: