Volvo nedvärderas i svenska media – igen. Enligt DN i dag sjunker bilförsäljningen med 14 procent i Frankrike och 42 procent i Portugal. Men trots att Volvos tapp i Europa uppges vara enbart 8 procent, avslutas artikeln med sarkasmer om “inga lysande utsikter”.
Efter en mängd sakupplysningar om andra bilmärkens försäljning avrundar DN:s motorreporter med subjektiva omdömen om Volvo: “En ensam, liten fabrikant” … “Ett Volvo som vill mäta sig med de finaste tyska bilmärkena.”
(Jacques Wallner, DN Ekonomi sid A20, 25 juli 2012)
Sådan medial populism mot svenska biltillverkare odlas av Trafikverkets ledning sedan många år. Hemmamarknaden bromsas. Genom Volvos världsledande ställning i bilsäkerhetsutvecklingen blir detta till nackdel även för trafikanterna. Exempel finns i mina artiklar på Newsmill, på DN Debatt och här på Bildrullen med etiketten myndighetsmiss.
Liknande raljanta utfall mot andra länders bilindustri får man spana förgäves efter i TT:s artiklar:
Europas bilfabriker bromsar (DN 17 okt 2011)
Volvo ökar på mattad bilmarknad (DN 18 okt 2011)
Volvo minskar biltillverkningen (DN 20 juni 2012)
Mercedes-tillverkning i Finland (DN 24 juli 2012)
Lättare är det att hitta positivt tyckande om Volvos konkurrenter:
Mellansyskonet har blivit stort (DN om BMW)
Cool engelsk katt med nio liv (DN om Jaguar)
Törstig äventyrare tvångspensioneras (DN om Land Rover)
Kombi för svenska marknaden (DN om Chevrolet Cruze)