Problemet med att olyckor skylls på en enda person blev uppenbart genom mediedrevet mot kaptenen på lyxkryssaren, som havererade 13 januari.
Det tog jag som utgångspunkt för en ny tråd på debattsajten Newsmill, som nu har publicerat 29 av mina artiklar
Den första artikeln i Newsmills nya debatt (Olycksorsaker) baserar sig på en upptäckt som signaturen ES hjälpte mig till enligt den här kommentaren.
På tre timmar hade redaktionen för Newsmill snitsat till mitt textmanus, fixat en professionell bild och publicerat artikeln med rubriken
Hatet mot kaptenen döljer systemfel till sjöss
Hypotesen var att haveriet med lyxkryssaren i Italien utlöstes av ett hydrodynamiskt fenomen, som gör det lurigt att komma nära branta slänter under vattenytan.
Det som jag lite slarvigt kallade sugeffekten kan ha dragit in fartyget sidledes mot grundet.
Se artikeln på Newsmill med länkar till fakta om olyckan och förklaringar av relevanta fenomen.
Mer om samspelet med Newsmill:
Artikeln handlar om en “Lömsk naturlag bakom flera haverier”, som jag skrev i mitt rubrikförslag till redaktionen.
Men “Hatet mot kaptenen…” lockar nog flera av Newsmills läsare.
Det första dygnet intog artikeln bronsplatsen på listan över mest lästa artiklar 24tim bakåt i tiden. Gudrun Schymans artikel stod överst.
Att starta eller delta i debatter med egna artiklar och kommentarer kan alla göra, men inte anonymt. För att få igång en levande diskussion krävs dock ett så pass hett ämne att redaktionen lägger artikeln synlig med bild (högt upp) på Förstasidan så länge som möjligt. Annars hittar man inte artikeln.
Däremot tror jag inte att antalet kommentarer är något bra mått på artikelns och diskussionens kvalitet. Starkt polemiska artiklar brukar ge många känsloutbrott med tveksamt värde.
Men är artikeln uttömmande och saklig kanske det inte finns så mycket att tillägga, även om ämnet är intresseväckande. Det blir alltså en balansgång.