33+1 biltips som Trafikverket ogillar?

Inför år 2012 kommer här ett urval av säkerhetsrelaterade teser att reflektera över utifrån olika trafikantperspektiv.

De grundar sig på oföränderliga naturlagar enligt mina erfarenheter som tävlingsförare, olycksutredare, forskare och experimentledare för körtester med olika förare, bilar, däck och underlag.

Många av teserna är välkända, men brukar också ge upphov till diskussion, som gärna får eldas på via kommentarsfältet.

Ifrågasätt allt som inte är begripligt oavsett vem det kommer från! Uppfatta tipsen enbart som utgångspunkt för reflektion – inte som råd att följa direkt i verklig trafik! Något sådant ansvar kan jag inte ta.

Utförligare förklaringar på webben ska successivt länkas till fler av tipsen nedan. Men inledningsvis hänvisar jag till sökfunktionen på bildrullen.se och till etiketterna i högerspalten eller till mina artiklar på Newsmill, som ifrågasätter flera av Trafikverkets slutsatser.

Där finns också referenser till mina artiklar i Nationalencyklopedin enligt publikationslistan på stop.se

  1. Biomekaniskt omöjligt göra småbilar krocksäkra (se sidan Myter)
  2. Krockvåldet större i lättare fordon enligt impulslagen
  3. Var skeptisk mot stjärnpoängen i Euro-NCAP
  4. Politisk trafiksäkerhet kontra din bils trafikantsäkerhet Jfr klimatbluffen
  5. Varselljuset viktigast för gående och cyklister Motsats: Tyst eldrift
  6. Låg drivaxellast får lastbilar och bussar slira vid halka
  7. Bilars bromsförmåga: däck och bromskraftfördelning avgörande
  8. Fordons styrbarhet: dito + axelavstånd, hjulupphängning, drivprincip
  9. Bilars stabilitet: dito + sidgrepp bak/fram, aerodynamik
  10. Trampa hårdare vid slammer från låsningsfria ABS-bromsar
  11. Antispinn kan försämra stabiliteten vid framhjulsdrift
  12. Förväxla inte enkel antispinn med komplex antisladd
  13. Antisladd styr med bromsen som en bandvagn
  14. Antisladd kräver att du styr dit du ska
  15. För lågt lufttryck i bakdäcken bakom flera sladdolyckor
  16. Svårt upptäcka pyspunka hos lågprofildäck
  17. Bättre däck fram än bak försämrar stabiliteten
  18. Dubbarnas utstick ökar på drivhjulen (där gummit slits mer)
  19. Dubbdäck ska köras in på barmark (där dubben följer gummit)
  20. Dubbruggning av isgata krävs för att odubbade däck ska greppa
  21. Procentuella skillnader mellan fordon är mycket större vid halka
  22. Utomvetenskapligt tyckande bakom vilseledande råd och förmaningar
  23. Tät motorvägstrafik på isgata gör seriekrockar till enkel matematik
  24. Moddplaning sker vid betydligt lägre fart än vattenplaning
  25. Framhjulens ‘svallvåg’ skyddar inte bakhjulen mot moddplaning
  26. Stabilare om du gasar i modden med framhjulsdrift
  27. Styr snabbt mot sladden före frikoppling med framhjulsdrift!
  28. Karossformen påverkar vindkänsligheten (video med voltande bil)
  29. Vindkänsligheten ökar med last bak
  30. Luftkrafterna kan bli större än friktionskrafterna från vägen
  31. Fällknivs- och pendlingsrörelser med släpfordon och ledbussar
  32. Bilprovningens kontrollbesiktning kollar inte modern bilsäkerhetsteknik
  33. Ålderdomliga provmetoder för bromssystemen i kontrollbesiktningen

Punkterna ovan berör nog många, som intresserat sig för följande artiklar hos massmedia

60 åkte fast för dubbdäck (GP 5jan)
Jfr Newsmill 3 som tips 20
Gör förbudet någon skillnad? (GP 5jan)
Jfr Newsmill 1 & 2

Volvo XC60 plug-in hybrid (Expressen 5jan) Apropå …
Tips 34. Risker med eldrift för gående & cyklister (Jfr tips 5)

Inga fortkörningsböter på 120-vägar
(DN, GP, GT/Expressen, SvD 3jan, SVT 4jan)
Blinkande stolpar ska varna för vilt
(DN, GP, SvD, SVT 3jan)

Klass 2-varning för storm i sydväst
(DN, GP, SvD, SVT 3jan)
Storm drar in i kväll (GP 3jan)
Storm över västkusten i natt (GP kl.23, 3jan)
Stormen Emil kan bli orkan (Expressen 3jan)
Emil tog sats mot Sverige (SVT 3jan)
Läsarbilder på stormen (GP 1jan)
Älvsborgsbron kan stängas i natt (GP 3jan)
Stormen ”Emil” sätter käppar i hjulen för Trafik-Sverige
(DN tisdag 3 januari, 2012)
Emil framme vid västkusten (SvD kl.00:30, 4 januari)

Fler döda i trafikolyckor
(DN, GP, SvD, SVTa SVTb 2jan)
Tillägg 3jan: I SVT:s artikel jämförs dödstal i olika regioner utan att relatera dem till trafikarbetet. Ett märkligt misstag av Trafikverkets direktör och statistiker, Claes Tingvall. Det påpekades nedan i den första kommentaren av signaturen Hawzheen.

Regn, snö och halkvarning (SVT 1jan)
Blåst, snö och halka – SMHI varnar (DN 1jan)
Ferrari och BMW stulna (GP 1jan)
Den nya Saaben – och andra favoriter (SvD 2012-01-01)

Alla ändringar som träder i kraft efter tolv (DN 31dec)
Nytt år – och nya lagar (SvD 31dec)
Här är 2012 års nya lagar (SVT 31dec)
De 10 roligaste ögonblicken 2011 (älG-Posten 31dec)

Vetenskapsåret 2011 (SVT 30dec)

Så blev bilåret 2011 (Expressen 30dec)
Så mycket dyrare blev bilkörning i år (Expressen 29dec)
324 km/h i lilla Audi A1 (Expressen 29dec)
Toppar och floppar bilåret 2011 (Expressen 27dec)

Toyota Avensis och Volvo V70 i topp (SVT-Play 30dec)
Mest klickat 2011 – Trafikproblem & krascher (SVT 29dec)

Citat från året som gått – Volvo & Saab (SvD 30dec)
Saabs konkursförvaltare positiva Historik (SvD 30dec)
Många intresserade av Saab (DN, GP 30dec)
Saab-museet stängs (GP 30dec)

Bryt en vana och håll nyårslöftet (Expressen 29dec)

 

3 svar på ”33+1 biltips som Trafikverket ogillar?”

  1. Det hade ju varit trevligt om vi kunde ha avskaffat / byggt om Rikets viktigaste trafikknutar (Tingstadstunneln och Essingeleden) från vänstertrafik till högertrafik.

    Det hade ju varit en bra början för Trafikverket.

    Nu går väl det inte för sig för varje försök att påpeka att detta inte gjorts ännu är ju ytterligare ett exempel på hur inkompetent Olof P var. (han ansvarade för införandet av högertrafiken, som dåvarande kommunikationsminister).

    (båda dessa ritades och klubbades 1958, mitt under konstruktionen togs sedan beslutet att gå över till högertrafik, men då var redan bygget i full fart, varför både Tingstadstunneln och Essingeleden båda lider av ett system byggt för vänstertrafik. Pröva titta med Google maps och lek vänstertrafik, så ser du varför påfarter och avfarter ser ut som de gör)

  2. Att Trafikverket ignorerar den enskilde *trafikantens* säkerhet illustreras av artikelns långa rad med glömda säkerhetstips.

    Men jag trodde faktiskt att statistikern i Trafikverkets ledning hade koll på makroperspektivet om *trafikens* säkerhet.

    Genom kommentaren av signaturen Hawzheen blev jag dock uppmärksammad på att så inte var fallet. Se tillägget ovan vid länken till SVT:s artikel om Fler döda i trafikolyckor 2jan. Den läste jag först betydligt slarvigare än Hawzheen, som ska ha tack för påpekandet.

  3. Trafikverket kan inte jämföra länen utifrån dödssiffran utan att ta hänsyn till trafikarbetet (fordon*km) . Ju större trafikarbete dessto högre risk för trafikolyckor och större risk för dödsolyckor. På Gotland är trafiken inte så stor som i Västra Götaland. Det är därför orättvist att säga att dödsiffran är lägre i Gotland. Man måste istället använda antal döda per fordon km för att njutralsiera trafikeffekten.

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.