Rättsövergrepp mörkas för Transportforum. Annat lyser upp.

Trafikverkets representanter mörkar rättsövergrepp mot olycksdrabbade bilförare. Deltagarna vid den här veckans årliga Transportforum i Linköping går miste om en session som skulle ha belyst problemet.

Det uppmärksammade debattsajten Newsmill genom att publicera min artikel
Rättsövergrepp mörkas av Trafikverket

Artikeln kom upp på Förstasidan hos Newsmill kvällen innan tisdagens presskonferenser för Transportforum*. Själva konferensen pågår under onsdag och torsdag 11-12 januari.

Förutom att redaktionen för Newsmill har satt rubriken och snitsat till ingressen, har man också kortat texten i slutet.

Där fanns dock information och länkar som kan vara av värde för särskilt intresserade läsare. Dit hör fotnoterna [1-3], som därför ingår i kompletteringen nedan.

Följande text är en direkt fortsättning på Newsmill-artikeln, 
Rättsövergrepp mörkas av Trafikverket

Många tvister och brottmål mot olycksinblandade trafikanter bildar ett mönster, som påminner om forna tiders häxprocesser. Liksom de eländen som häxorna beskylldes för är skadorna oavsiktliga vid trafikolyckor, och orsakerna är många med dynamiska samspel som ibland är okända. Detta blundar man vanligen för även i vår tids offentliga samtal efter trafikolyckor. Där sätts sällan punkt innan någon skyldig person har pekats ut.

Därför avser jag återkomma till de rättssäkerhetsproblem och till den olyckspreventiva utvecklingspotential [3], som skulle ha belysts för Transportforum av vårt expertlag från universiteten, rättsväsendet, Försvaret och bilindustrin.

Jag vill understryka att detta skrivs utan mandat från det nämnda laget med experter. Ett syfte är ändå detsamma – att uppmärksamma rättsväsendets behov av kompetensförsörjning.
Alla i laget torde vilja åstadkomma generella förbättringar.

Men när det gäller de specifika rättsfallen har jag ett personligt ansvar gentemot de förare och trafikanter, som anlitat mig för haveridynamiska analyser i brottmål och i tvister. Som en liten upprättelse för dem som – enligt min mening – har utsatts för rättsövergrepp eller behandlats haveridynamiskt felaktigt publicerar jag fallbeskrivningar på internet efter deras klartecken:

•    Haverirapporter med foton, mätdata, rekonstruktioner och sakliga analyser läggs ut på stop.se/utred (kommer snart att uppgraderas till modernare webbdesign)
•    Allmänna diskussioner och åsikter hamnar på den nya bloggen bildrullen.se
•    Mer polemiska inlägg från tidigare år ligger på den nu vilande bloggen http://lennartstrandberg.blogspot.com

 

FOTNOTER:

*Transportforum har sedan 1984 arrangerats årligen under januari i Linköping av statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI. Konferensen hålls i ett antal parallella sessioner och har de senaste åren haft närmare 2000 deltagare från väg- järnvägs- flyg- och sjöfartssektorerna.

Den session som vi erbjöd oss att genomföra utan kostnad för Transportforum 11-12 januari 2012 beskrevs i min anmälan med raderna:

Fakta från medialt uppmärksammade olyckor och trafikskador belyser den komplexa dynamiken bakom snabba haveriförlopp.
Rättegångsliknande föredrag och seminarier i sessionen illustrerar hur rättsväsendets kompetensförsörjning kan kvalitetssäkras för att undvika felaktiga beslut och stimulera till effektiv prevention.

Där listades bland andra följande inledningsanföranden

1] Olycka eller avsiktlig skada? Haveridynamisk analys av några rättsfall med oenighet mellan sakkunniga.

2] Rättsmedicinens kvalitetskontroll och etik för sakkunniga i brott- och tvistemål.

3] Flygvapnets säkerhetsarbete med stridsflygares självrapportering av egna misstag.

4] Varför kan inte bilindustrins expertis medverka som sakkunniga i rättsprocesser om trafikskador?

Eftersom jag misslyckats att ladda upp en ny rubrikbild till mina artiklar på Newsmill (nu 28st), får jag väl lägga in den här – som intro till år 2012.

Nöjda miner? Till höger tävlingsdressad för Volvo Original Cup på Gelleråsbanan i Karlskoga.
Lennart Strandberg nu och då. Rubrikbild avsedd för artiklar på Newsmill.

Lovande motvikter till den vanliga skuldbeläggningen av olycksförare framskymtar i anslutning till en studie som presenterades vid Transportforum under onsdagen. Låt mig citera TT-artikeln i DN (som förkortats kraftigt hos  GP och SvD)
– Oftast beror olyckorna på missförstånd och otydliga regler, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.
– … själva infrastrukturen kan göras bättre, säger infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.