Tre frågor om dödsolyckan till ansvariga myndigheter

I dag klämdes en kvinna till döds av sin bildörr på garageuppfarten. Polisens presstalesman säger till TT att det var “en ren olyckshändelse”. Men både myndigheter och bilister behöver veta mer för att kunna förebygga fler liknande olyckor. 

Rubriken “Kvinna klämd till döds vid bildörr” toppade snabbt listan över mest lästa artiklar på nätet hos  DN, SvD och GP (TT-meddelandet utgår från en artikel hos NyheterSTO.se).

Människor vill alltså veta mer om vad som hänt. Hade det varit en arbetsplatsolycka, så skulle det nog vara självklart med rekonstruktion, analys och rapportering till berörda för att minska risken att fler människor kommer till skada på liknande sätt.

Utan att känna till händelseförloppet utgår jag från hypotesen att bilen började rulla bakåt på garageuppfarten, när kvinnan hade satt ned fötterna på marken med förardörren öppen. Även om det inte stämmer med detta fall, så finns här risker som många andra utsätts för.

Därför har ansvariga myndigheter några frågor att fundera på:

  • Vilken största lutning tillåts/rekommenderas för garageuppfarter enligt byggnormerna?
  • Vilken minsta lutning måste parkeringsbromsen klara för att ett fordon ska godkännas vid registrerings- och kontrollbesiktning?
  • Hur kontrollerar förarproven för körkort av olika klasser att aspiranten känner till dessa lutningar och inser motsvarande faror?

Den sistnämnda frågan gäller även skaderisken om ett uppställt fordon börjar rulla av sig självt.

1 svar på ”Tre frågor om dödsolyckan till ansvariga myndigheter”

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.