Videoklipp med bilkrascher kan vara ett pedagogiskt hjälpmedel för den som vill lära sig fordonsdynamik och förstå varför bilförare tappar kontrollen över sitt fordon.
Därför samlar jag sådana filmklipp i spellistor på min YouTubekanal, speciellt i Vehicle crashes and accidents.
Ett av klippen innehåller drygt fem minuters bildsekvenser.
Det har nu visats ungefär 1½ miljon gånger:
En nyare film med högre upplösning visar mer fordonsdynamik:
Dessvärre tror många felaktigt att för hög fart “orsakar” alla olyckor. I flera rättsprocesser har förare dömts för att deras höga fart har fått bilen att sladda av vägen på insidan av en kurva.
För att få förståelse för bristerna i det resonemanget brukar jag visa bl.a. följande Porschekrasch, där alla bilar kör genom samma kurva ungefär lika fort – på gränsen till vad som är möjligt.
Den röd-svarta Porschen utsätts för yttre sidkrafter (från en annan bils front), som bakhjulen inte kan stå emot. Då sladdar den av banan på kurvans utsida.
Ingen av bilarna kan nå kurvans insida, om inte farten sänks långt under vad kurvan medger för en stabil bil. Då kan bilen ändå sladda likadant – av sig själv – exempelvis om (speciellt det kurvyttre) bakhjulet har för litet lufttryck.
Många sådana fordonsdynamiska problem har lösts med teknikutveckling och naturvetenskaplig forskning. Det ligger bakom de stora förbättringarna av både olycks- och skadeförebyggande säkerhet hos våra personbilar.
Men det finns förstås gränser för vad människokroppen kan klara av yttre och inre våld.
När brand uppstår hjälper inga skalskydd, deformationszoner, bälten eller krockkuddar. Se foton i DN från Indycarkraschen och TT-artikeln i GP och SvD.
GP:s första artikel hade rubriken Svårt skadad i Indycarcrash, men senare visade det sig att föraren i den explosivt brinnande bilen på DN:s bild, Dan Wheldon, dog av sina skador.