På förmiddagen 4 augusti voltade en containerbil efter att ha åkt av vägbanan i en av Linköpings rondeller på Kallerstaleden. TV-bilder därifrån innehåller detaljer, som tyder på att pysta bakdäck kan ha triggat olycksförloppet.
TV-inslag torsdag 4 augusti 2011 från Östgötacorrespondenten, Corren
Möjligt händelseförlopp
Vänligen kommentera om Du har iakttagit något som talar för eller mot
TV-bilderna visar att släpvagnen står på vägbanan med de främre hjulen riktade nästan rakt framåt. Men den dragande lastbilen ser ut att ha sladdat utåt med bakhjulen och svängt mer åt vänster (girat moturs) innan den har vält i diket.
Så kan det ha gått till om lufttrycket var för litet i något eller några av bilens 4 högra bakdäck (de yttre i rondellen). Det ökar chassits krängning, så att högerdäcken blir ännu mer överbelastade – med sämre sidgrepp som följd.
Avdriftsvinkeln (sladdvinkeln) bak blir då större än fram och lastbilen girar åt vänster samtidigt som den obromsade släpvagnen skjuter på utåt från rondellens centrum och ger en fällknivseffekt för vinkeln mellan bil och släp.
Samma förlopp kan initieras av fel på luftfjädringen eller brott på fjädrar och krängningshämmare i lastbilschassit. Det sistnämnda påpekades av signaturen Jevlar i en kommentar kl.11:31 till Correns artikel kl.08:29 4/8 om olyckan.
Det framgår inte om släpvagnens containrar var lika fullastade som lastbilens. I så fall förstärks misstankarna om pysta däck eller fjädringsfel på lastbilen. Normalt ligger nämligen tyngdpunkten för släpvagnar högre än för lastbilar. I en given radie ska alltså släpvagnen välta i lägre fart än lastbilen. Då antar jag att den effektiva spårvidden och krängstyvheten (utan fel) är ungefär lika stor för både bil och släp.
Välkänt problem bland fordonsdynamiker
För litet lufttryck i bakdäcken ligger bakom många sladd- och vältningsolyckor, som jag har analyserat sedan 1970-talet. Dessvärre finns flera exempel där försäkringsbolagens, trafikmyndigheternas och rättsväsendets utredare ignorerar eller förnekar fakta som pekar på pysta bakdäck – för att i stället skylla på föraren och hennes eller hans förmenta fortkörning.
Tillägg 11/8: En vecka senare ser jag i GP att lufttrycksjustering kostar 5kr på en bensinstation i Göteborgstrakten. Nyheten kanske kan bidra till att uppmärksamma säkerhetsproblemet.
Analyser av massmediareferat efter en trafikskada
Varken polis, försäkringsbolag eller massmedia har rutiner för att samråda med frilansande ‘haverideckare’ direkt efter en trafikskada. Mina förfrågningar per telefon eller mail om inblandade fordon och spår på olycksplatsen får sällan något svar.
I några fall ställs frågorna åt andra hållet, när jag har kontaktats genom mitt företag stop.se för att medverka som sakkunnig i någon rättsprocess. Men då har det oftast gått både månader och år efter kraschen. Inga spår finns kvar på vägbanan och ibland är de havererade fordonen skrotade.
Därför väljer jag nu att presentera overifierade indicier offentligt här på bildrullen.se utan att slösa egen och andras tid på faktajakt. Det innebär förstås att det blir fel och missuppfattningar ibland. Men samtidigt öppnas möjligheten för alla som observerat något om en specifik krasch att lämna kommentarer, som ökar våra gemensamma episodiska kunskaper om haverier.
För forskare kan det ge fina uppslag till hypoteser om hittills okända samband mellan riskfaktorer. I slutänden hägrar effektiva motåtgärder och kunskaper, som hjälper den enskilde trafikanten att öka sin egen säkerhet och lotsar samhällets trafikskadeprevention förbi olika grynnor.
Med tanke på polisens kvalificerade kompetens när det gäller att analysera och förebygga avsiktligt våld borde trafikövervakningen få den proaktiva prägel som motiveras av olyckornas oavsiktliga våld.
Ökade kunskaper om olycksförloppens komplexitet kanske också ändrar kraschfilmandet från närgången skadedokumentation till värdefull spårsäkring bortom haveriplatsen och till bättre stöd för räddningsinsatserna.
Kan tyvärr inte tillföra ngt om olyckan. Passar bara på att puffa för att lastbilar bör ha system för övervakning av däcktryck. Det kan vara mkt svårt att kolla trycket bak, i synnerhet på de inre av parmonterade hjul. Har kontaktat Nira Dynamics om detta; Nira gör system för personbilar (nu std på Audi TT mfl) och har säte i just Linköping. Mvh Johan