Med appen Waze visar vi varandra vägen

GPS-navigering och vägledning med Waze gratisapp bygger på vänlig samverkan mellan trafikanter. När Waze-rösten varnar för ett akut hinder, som jag närmar mig, förstärks känslan av samhörighet – både med andra bilister och med företaget. 

Skärmdump från video som presenterar Waze.
Skärmdump från en 1-minuters video som presenterar Waze. Klicka på bilden så kommer du till kanalen för Waze på YouTube. Där länkas till hundratals videoklipp med mer info.

Även om jag inte kastar en enda blick på bildskärmen hjälper jag andra bara genom att köra med appen aktiverad. Servern som jag är ansluten till i Waze (uttalas Oejs) loggar mitt vägval och min hastighet.

Efter passager av ytterligare Waze-användare kan systemet flagga upp för avvikelser från det normala och exempelvis skriva ut medelhastigheten med markering för köbildning vid vägsektionen i fråga.

Först publicerad som lucka 17 i Hjulkalendern 2013-12-17

Med några enkla knapptryckningar kan jag till systemet rapportera både akuta trafikhinder och kartfel eller långvariga avstängningar. Nya vägar, som ännu inte finns på kartan, definieras av min GPS-mottagare och sänds direkt i realtid till den Waze-server, som jag har kontakt med via telenätet.

Den som vill kan sedan vid datorn korrigera eller komplettera kartan. Efter systemkontroll läggs justerade kartor ut till världens alla Waze-användare ungefär en gång i veckan.

Flera unika finesser finns och nya kommer löpande genom idéer som vi användare lämnar i Waze-fora på olika språk. Exempelvis kan du hämta någon på okänd adress genom att den samåkande via Waze svarar på din SMS-fråga och låter sin smartphones GPS-mottagare skicka positionen till ‘din’ Waze-server.

Ingen av er behöver känna till några adresser. Den du är på väg till kan klicka till en (av Waze SMS-ad) webbsida, där din position på kartan och din beräknade ankomsttid visas i realtid. Samma funktion är förstås användbar, när du är på väg till ett möte och vill visa andra mötesdeltagare var du befinner dig.

Utförlig info och handledning för användare med olika ambitionsnivåer finns på flera språk via www.waze.com

Bildrullen har också andra artiklar om Waze.

Sedan jag förra året började använda gratisappen Waze, har ett nytt perspektiv öppnat sig med förtroendefull samverkan mot trängsel och olycksrisker i vägtrafiken. Hjärtligt tack, Staffan Näsström, för tipset och insikterna om systemsäkerhetspotentialen!

I somras inlemmades Waze i Google-koncernen. Därigenom finns en internationell konstellation med finansiell och intellektuell styrka, som löser trafikproblem proaktivt med hjälp av enskilda trafikanters observationer. De reaktiva, misstroendedrivna och övervakningsbaserade system som myndigheter i dag prackar på alla trafikanter skulle alltså kunna begränsas till extrema risker och avsiktlig skadegörelse.

Visserligen ligger ett sådant paradigmskifte hos polisiära och trafiksystemansvariga myndigheter i en oviss framtid. Men vi som använder Waze och deltar i det sociala utbytet kan ändå se fram emot allt godare jular och vänligare samverkan framöver i vägtrafiken. _________

Klicka här för att lista alla öppnade luckor i 2013 års adventskalender på bildrullen.se.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

3 reaktioner till “Med appen Waze visar vi varandra vägen”

  1. Ja, Halvard, Waze väljer återkommande destinationer automatiskt. Men det sker bara ibland och enligt kriterier jag inte känner till (Waze utvecklades från början för pendlare och nya finesser tillkommer – imponerande ofta tycker jag).

    När jag har parkerat bilen exempelvis vid universitetet och aktiverar Waze kan bildskärmen fråga om jag ska köra Hem (definierat av mig tidigare). Då har jag ca 15 sekunder på mig (att avbryta navigeringen eller ändra destination) innan min vanliga rutt läggs in och ger mig varningar om händelser på den vägen.

    Köranvisningar är numera enkelt att koppla in/ur tills vidare, så i dina kläder skulle jag låta Waze jobba som du beskriver.

  2. Jag har kört tor Jönköping nu varje dag under en veckas tid, men jag lägger inte in någon destination eftersom jag hittar. Igår på väg hem lades destinationen hem inne med automatik (tror jag). Är det en automatisk funktion att den antar att jag skall hem på samma sätt som tidigare dagar?

Dina insikter och konstruktiva förslag: