Vi kör om myndigheterna med GPS-appen Waze

Med modern teknik och social GPS-navigering kan vi själva minska trängsel och olycksrisker oberoende av myndigheters och reglers schabloner. Det visar utvecklingen av nätverket och IT-systemet Waze.

Skärmdump från Waze med indikerad trafikstockning på en av Göteborgs gator.
Exempel från Göteborg en söndag eftermiddag. Så här meddelas alla användare, om den beräknade medelhastigheten är betydligt lägre än den normala för en vägsträcka.

Detta inlägg repeterades apropå den dagens lite historielösa rubrik: “Sverige satsar på intelligenta trafiktjänster“. Myndighetsinblandningen är illavarslande med tanke på IVSS-programmet för drygt ett decennium sedan. Det initiativet från svensk bil- och telekomindustri kvävdes av teknikvetenskaplig omedvetenhet vid Vägverket. Exempel finns här.

Inlägget först publicerat 30 december 2012.

Så funkar Göteborgs (nya) trängselskatt. Men det finns moderna, trivsamma lösningar:

Med Waze skulle Göteborg kunna ta rygg på Vita Huset och federala myndigheter i USA. De har anlitat Waze för att vägleda människor som blivit isolerade efter orkanen Sandy. Den vänliga känslan av att hjälpa varandra, som Waze ger oss användare, erfor jag direkt under första veckans åkande med appen aktiverad.

Fler skulle troligen rösta för trängselskatt i Göteborg, om den togs ut i proportion till den faktiska trängseln. Sådana mått tas fram löpande av IT-systemet i Waze, som beräknar genomsnittshastigheter med GPS-data från användarnas smartphones.

I den jämförelsen ter sig Stockholms och Göteborgs system för trängselskatt hopplöst efterblivet – utan varken avkänning av eller styrinstrument mot temporära, lokala trafikstockningar.

Därtill kommer säkerhetspotentialen, som har flera dimensioner. Förutom att den hjälpsamma kommunikationen mellan wazers stimulerar en vänligare stämning mellan alla trafikanter ger systemet minutsnabba rapporter om faror, se bilden nedan.Skärmdump från Waze (efter inloggning från kontoret).

En användares varning går ut direkt – även akustiskt till dem som kör med Waze-appen och närmar sig rapporteringspositionen. Eventuellt missbruk slår tillbaka på signaturen likadant som inom andra sociala medier.Nyligen öppnades också möjligheten att med SMS till en medresenär med GPS-telefon få väganvisning dit av Waze. Ingen behöver veta adressen eller knappa in några uppgifter om destinationen.
Den som ska hämtas upp eller träffa mig som åker med Waze, får SMS från min app med en länk till en webbsida som visar hur jag rör mig på kartan och vilket klockslag jag beräknas vara framme.

Karta med rutt och position i realtid för användare av GPS-appen Waze.
Skärmdump från en väns iPhone, som hade fått SMS från min Waze-app med länk till webbsidan på bilden.

Mer om Waze finns via länkar i en tidigare artikelbildrullen.se.

Utlagt som tips till läsarna av Göteborgs-Posten
GP-8, GP-7, GP-6, GP-5, GP-4, GP-3, GP-2, GP-1, GP, GP1, GP2, GP3, GP4.
5 Så funkar trängselskatten, 6 Så blev det, 7 Kan fånga? brottslingar, GP8, GP9
, GP10,
GP11 Mindre biltrafik? Tvärtom, GP12, GP13, GP14, GP15, GP16, GP17, GP18, GP19.

4 svar på ”Vi kör om myndigheterna med GPS-appen Waze”

  1. Tyvärr fortfarande mycket att rätta till.Skulle till Sjukhuset i Malmö.Waze visade mig till baksidan istället för entrésidan.I I Halland skulle jag från Kungsvägen svänga till Skälviksvägen 4 Gullbrandstorp.
    Blev anvisadtill Hallonvägen.När jag fortsatte på Skälviksvägen,blev jag anvisad tillbaka till Kungsvägen ?
    För övrigt tycker jag det är krångligt att hitta in på Waze för att rapportera fel.

  2. Trängselskatten i Stockholm skapar effektivt en STÖRRE trängsel på Essingeleden och gör Klarastrandsleden till en gräddfil för de rika. Sinnessjukt system precis så som artikelförfattaren skriver här.

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.