Här lär vi av tidigare halkolyckor

En mildare påminnelse än dödskraschen om risker med vintersportbilismen

Med vinterhalkan återkommer i massmedia både fakta och missuppfattningar om olycksförlopp från föregående år. Några exempel listas här.

videon ovan är farterna så låga att det kanske ser lustigt ut. Värre kan det bli i landsvägsfart. Olycksrapporterna innehöll inte några dödsolyckor varken hos HD eller GP. Men andra dagar har mycket hänt som får utropstecknen att lysa om Aftonbladets artiklar om SMHI-varning, olyckor och om Bilprovningens däckenkät.

Det är inte första gången halkan slår hårt mot södra Sverige:
Mildrad kyla med frosthalka och is stoppar trafik i södra Sverige (Newsmill)

I stadstrafik utsätts vi även som fotgängare för risker genom mångas övertro på bilars bromsförmåga:
Dubbdäcksförbud lömskt mot fotgängare (Newsmill)
Gående varnas för Hornsgatan och lokala dubbdäcksförbud  (Newsmill)

Fler exempel finns på bildrullen.se med halka som etikett eller sökord.
Utifrån mina erfarenheter som forskningsledare, test- och tävlingsförare redogör jag där för naturlagar och haveridynamiska fenomen, som inte täcks av reglerna för vinterdäck (HD).

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.