Knuffen som stoppar bilmarodörer

Svensk polis behöver lära sig  den amerikanska metoden för att stoppa bilmarodörer. Annars inser man inte heller att kriminella personer oupptäckta kan misshandla eller mörda personer i en annan bil genom att preja bakhjulen till sladd.

Prinsessan Dianas död i Paris och flera andra medialt uppmärksammade krascher kan ha satts igång på samma sätt. En lätt sidoknuff från fronten på en liten bil kan få en mycket större bil att sladda utom all kontroll.

USA-polisens så kallade PIT-manöver på (den läskiga?) videon ovan fungerar även med en liten Fiat mot en stor Mercedes, som rykten gör gällande om Diana-kraschen. Den bakomliggande bilfysiken har jag beskrivit i Nationalencyklopedin under uppslagsordet kursstabilitet.

Att svensk polis behöver utbildning om den bakomliggande fordonsdynamikens komplexitet illustreras av artiklar i Metro och Aftonbladet. Där intervjuas Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin, som har ingått i mina forskarlags nätverk. Hans slutsatser ifrågasätts exempelvis av polisen och förarutbildaren Ruben Börjesson. Det kanske är dags för mig att återuppta kontakten och sy ihop haveridynamisk teori med körpraktik?

Rättsväsendet som helhet tycks sakna tillräcklig kompetens för att upptäcka sådana prejningar – avsiktliga eller oavsiktliga. Det ger kunniga våldsverkare ett “skydd” som förefaller allvarligare än att man obemärkt kan stjäla egendom genom att sätta tjuvlarm ur spel (DN1, DN2DN3, SVT 22/8).

Även om inget tyder på prejning eller avsiktlig krasch, så ska en modern bil inte sladda bara för att man “kör för fort” som många tror. När en bil fått bakvagnssladd kan man ofta konstatera att bakhjulen haft sämre sidgrepp än framhjulen, exempelvis på grund av för litet lufttryck (pyspunktering), mönsterdjup eller dubbutstick.

Sådana livsfarliga brister förefaller triviala, men uppmärksammas sällan som tekniska fel. De kan därför ligga bakom många krascher, som skyllts på föraren och “mänskliga faktorn”. Frågan är om det är värre än när avsiktliga skador tros vara olyckor.

Tio militärer dog i turkisk bilkrasch (DN, TV 21/8)
Cyklist trodde att mordoffren råkat ut för en trafikolycka (DN 13/9)

 

Omtag apropå spikmattor i NyTeknik 5/3 och polisens biljakt i GP och TT/DN.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

3 reaktioner till “Knuffen som stoppar bilmarodörer”

  1. Polisens undersökningar är nog inte så djupgående, avslutas nog när de får napp i någon checklista typ: var föraren berusad, överskreds gällande hastighetsgräns, var alla i bilen bältade. Ofta har sådana saker inget med olycksorsaken att skaffa.
    Försäkringsbolag lägger ofta “skulden” i en olycka på tvärs med polisens utredning även om polisen mer utreder olyckor med avseende på om någon brutit mot någon förordning.
    Jag vet inte hur varken polisens eller försäkringsbranschens haveriutredare utbildas, om de utbildas eller om de utses pga att de gjort många utredningar. En utbildning för dessa utredare bör vara heltäckande och ska så klart innehålla fordonsdynamikens komplexitet. I flygindustrin och även på sjötransportsidan är utredare mer kunniga och alla aspekter synas noga, troligen pga de mycket större kommersiella intressena.
    Ruben Börjesson syntes mycket tidigare (Trafikmagasinet?) och hade många bra synpunkter men han måste också vara politiskt korrekt vilket alltid blir en belastning.

  2. Detta var nog något av det dummaste jag läst på länge där du påstår att en bil vars massa / tyngd inte ska kunna få en bakvagnssladd vid kraftiga manövrar i hög fart.Är du på allvar eller du lever i din egen fantasi !?.

Dina insikter och konstruktiva förslag: