Regnet aktualiserar faran med nya framdäck, som snabbt vrider bilen ur kurs när bakhjulen vattenplanar. Det har vi varnat för sedan 1980-talet i mina olika forskarlag.
Ännu längre har vi försökt uppmärksamma hur de lömska skvalpkrafterna i tankfordon ökar sladd- och vältningsrisken.
Även om båda fenomenen tillhör fordonsfysikens hydrodynamik, så tycker nog många att de inte hör hemma i samma artikel. Men eftersom de berör förarutbildningen och dess utveckling, så dristar jag mig ändå att här ta upp båda problemen som en gemensam vit fläck på den pedagogiska åtgärdskartan.
Under utbildningen borde alla bilförare få uppleva vattenplaning bak i landsvägsfart. Och alla som ska köra tankfordon behöver känna hur lömska och oförutsägbara skvalpkrafterna kan vara. För det finns träningshjälpmedel och trafikövningsplatser.
Våra ansökningar om FoU-anslag har dock inte väckt tillräckligt intresse för att finansiera erforderlig metodutveckling. Se artiklarna via sökorden vattenplaning och tankfordon, exempelvis:
De dog i bil med nya framdäck – bakhjulen vattenplanade
Förare tränar att välta tankfordon
Nyhetsartiklar i massmedia tyder på att många är omedvetna om farorna som nu accentueras av vädret. Även de som normalt är ointresserade av fordonsfysik och förarperception kanske kan ha nytta av en liten vink via internet:
- Framtidens Sverige blir regnigare (DN 24/6)
- SMHI varnar: Regnet ska vräka ner (DN, GP 24/6)
- SMHI: Mer regn under hela veckan (DN)
- Rekordregn ger svampexplosion (DN)
- Här har det varit blötast (DN)
- Mest regn i extrema väderstaden Målilla (DN)
- SMHI klarar inte prognoskrav (DN)
- Regnet fortsätter till kvällen (GP)
- Här hittar du solen (GP)
- Fortsatt regnigt i veckan (SvD)
- Regnkaos i Skaraborg (GP)
- Nytt oväder: SMHI-varning klass 1 (DN, GP 18/7)
- Tankbil har vält på E20 – avstängd i natt (DN, GP)
Foto: Enbart det bakre tankfordonet välte