När en trafikolycka nyligen har inträffat glömmer man lätt att säkra spår och dokumentera positioner. Sådana observationer kan sedan bidra till att förklara händelseförloppet och ge polisen en pedagogisk hjälpande roll i stället för den repressiva, som nu aviseras för E20.
Ursprungligen skrevs detta efter en specifik dödsolycka som rapporterades av TT via DN.
Det blev som en flash-back när jag nu, några veckor senare, ser ännu en lakonisk TT-notis i DN om en dödsolycka – bredvid artikeln om farorna på E20. Där ska fartgränsen sänkas i stället för att bygga om till motorväg:
Ingen motorväg på E20 (SVT, GP)
Få körfält men fler poliser (GP-blogg)
För att höja säkerheten på E20 får polisen inte mer specifika uppgifter än att övervaka den sänkta fartgränsen. Då har man ändå – under de senaste åren (2003-2011 enligt GP) – haft 20 dödsolyckor och 47 allvarliga olyckor att lära sig av och precisera vad som gör farten farlig. Trafikfällor finns ju faktiskt
Så låt mig ge några enkla tips för faktainsamlingen på olycksplatser:
När skadade tagits om hand men trafikstörningen fortfarande är akut kan videofilmning med intalade “anteckningar” vara det enda möjliga alternativet jämfört med stillbilder och skriftlig dokumentation.
Följande checklistor avser singelolyckor, där inga större trafikhindrande föremål finns kvar på vägbanan efter räddningsarbetet.
- Dokumentera växelläget i bilen, om den är manuellt växlad.
- Filma och fotografera alla däckspår på vägbanan så tidigt som möjligt. Detsamma gäller eventuella föremål och glassplitter från fordonet.
Märk med färg på flera punkter, så att däckspåren från fordonets olika hjul senare kan skiljas från varandra och deras kurvatur mätas in. - Skydda bilen, dess utrustning och last från stöld och åverkan.
Polisen bör spärra av platsen, tills nästa moment är avklarat.
Efter det mest akuta undersökningsskedet:
- Filma/fotografera spår, avtryck och delar från bilen i terrängen.
Sök noggrannt närmare avåkningsplatsen än där de tydligaste avtrycken finns.
Föremål från kraschade fordon kan försvinna som souvenirer. Innan de flyttas, bör platsen märkas ut för senare avståndsmätningar. - Dokumentera ungefärlig vikt och placering för eventuell last i bilen. Filma/fotografera.
- Kolla lufttrycket i alla däck.
OBS att breda lågprofildäck kan vara nästan lufttomma utan att det syns. Mät eller slå mot slitbanan för att kolla om lufttrycket är markant lägre bak än fram (det försämrar stabiliteten).
Däckens typ, ålder, mönsterdjup och eventuellt dubbutstick kan kanske dokumenteras senare. - Där bilen har glödlampor kan Statens kriminaltekniska laboratoriom, SKL, i Linköping undersöka om varselljus, blinkers och bromsljus varit tända vid eventuella stötar. Glödtråden deformeras då av g-krafterna.
Fler tips med länkar till haverirapporter finns på www.stop.se/utred/ och bland artiklarna här med etiketterna Haverianalys, Haveriförlopp, Olycksbeskrivning, Olycksutredning.
Se också mina debattartiklar på Newsmill.