I full fart revs skrovets sida upp både på Titanic 1912 och på Costa Concordia 2012. Sådana skador förvärras av ett sugfenomen, välkänt för skeppare som seglar i trånga farleder.
Kanske har det glömts bort i utbildningen för lyxkryssare till havs?
Den frågan var aktuell efter haveriet 13 januari i år med den italienska lyxkryssaren Costa Concordia. Nu dyker den upp igen i samband med 100-årsminnet av Titanics första och sista resa, exempelvis i SVT-Rapport.
Repeterad 2013-07-08: Och ännu en gång inför rättegången enligt NyT.
Årets haveri och sugfenomenet beskrivs via länkar här och på Newsmill:
Hatet mot kaptenen döljer systemfel till sjöss
Artiklar om Titanic
15 april
Klockringning och kransar för ”Titanic” (DN 18:34)
USA-myndighet: Respektera ”Titanic” som gravplats (DN 18:57)
14 april
Inget säkert känt om vad som sänkte ”Titanic” (DN 19:10)
12 april
Kvinnor och barn först är en myt (DN 05:30)
Avresedagen 10 april
RMS ”Titanics” sak var vår (DN 08:42)
Titanic-dokument offentliggjorda (GP 13:55)
Annandag påsk 9 april
200.000 sidor om “Titanic” läggs ut (DN 20:18)
Påskdagen 8 april
Titanic-kryssning – 100 år efter katastrofen (SVT 20:33)
Titanic – detta hände (GP 07:00)
Därför trollbinds vi av Titanics öde (GP 07:00)
Livet ombord blir utställning på Lödöse Museum (GP 07:00)
”Titanic” på torra land nytt landmärke för Belfast (DN 14:50)
”Titanic”-katastrofen fascinerar oss än i dag (DN 15:09)
”Titanic”-kryssning 100 år efteråt (DN 15:57)
Titanic-kryssning 100 år efteråt (GP, SvD 18:09)
”Titanic” följde i ”Titans” kölvatten… (DN 16:43)