Artikeln nedan från 2011 visar hur de här semitrailerekipagen kan ha kraschat 2013-02-11
Ingen enskild person hålls ansvarig för tankbilsbranden 2011-10-05 på E6. Men den föregicks av fordonsrörelser som lätt uppkommer i tät trafik. Liknande olyckor kan därför inträffa igen med många människor i farozonen.
Videon nedan visar hur snabbt vikningsförloppet är på torrt asfaltunderlag.
Engelskans jackknife betyder fällkniv och används ofta för att beskriva den här typen av krascher.
På videon ovan talar man om “a speeding truck” men fällknivseffekten uppstår inte på grund av för hög fart.
Giren sätts igång av att dragbilens bakhjul bromsas hårt samtidigt som de lättar från marken av påskjutskrafterna från trailern. Det får bilen att gira snabbare än när man drar i handbromsen på en personbil för att vända.
Infernot 5 november på brittiska M5 påminde om att teknikansvariga myndigheter behöver agera mot de specifika brister som varit kända i decennier hos denna typ av ekipage.
Publicerade artiklar och bilder från olycksplatsen på E6 tyder på att bromsning och vätskeskvalp har fått dragbilen att gira så snabbt att ingen förare hinner reagera. Dessa fordonsdynamiska problem verkar inte ha uppmärksammats i polisutredningen.
I uttalanden till GP antyds i stället att den omkomne föraren har “gjort någon liten missbedömning”.
Varför “tankbilen vek sig på mitten”, tycks man inte reflektera över.
Det må vara OK, när det gäller polisen och rättsväsendet, som nu lägger ned förundersökningen enligt TT-notiser i dag hos GP, DN och SvD.
Men de tekniska problemen ska väl inte falla i glömska återigen hos ansvariga myndigheter?
Rekapitulering av händelseförloppet
Repris från 25 oktober
Oavsett om min tidigare skiss till rekonstruktion* är korrekt eller inte, så är skvalpkrafterna i tankfordon så dominerande att risken är särskilt stor för vikning och fällknivseffekt vid bromsning av en tanksemitrailer.
Skvalpet ökar också vältningsrisken på ett sätt som mina forskarteam har undersökt experimentellt och teoretiskt. Det har fått branschen att ta fram en utbildningsbil med stödhjul.
I dödsolyckan på E6 vid Kode förstärktes troligen fällknivsrörelsen av stötkrafter från skvalp i vätskelasten.
Problemen har varit kända i flera decennier bland farkost- och fordonsdynamiker. Men det förefaller som om ansvariga myndigheter behöver hjälp att upptäcka riskpanoramat och respektera den bakomliggande komplexiteten.
Att tankfordonsbestämmelserna inte ger förarna ett bättre stöd är beklagligt. Men att förbudsskyltningen mot farligt gods försenas i storstädernas tunnlar tyder på en aningslöshet, som kan bli allmänfarlig.
Senfärdigheten påtalades i massmedia 24 oktober:
Livsfarligt gods i tunnlar (GP)
Trots förbud körs farligt gods genom Sveriges tunnlar (DN)
Farligt gods i svenska tunnlar (SvD)
Omärkta tunnlar livsfara
(SVT med Play-video, foton och faktalänkar)
Tankbilsolyckan på E6 vid Kode 5 oktober
Listan med artiklar om dödsolyckan 5/10 söder om Kode upprepas nedan.
De och bilderna där låg till grund för min hypotes om händelseförloppet.
Hypotesen upprepas också nedan – för att skilja den från diskussionen om GPS-navigatorernas TMC-funktion, som fördes parallellt i den tidigare artikeln här på bildrullen.
GP TV och bilder från och efter branden
E6:an fortsatt avstängd efter kollision (DN 0nsdag 5/10)
Tankbilsförare saknas efter brand (SvD 5/10)
Tankbilens förare saknas (GP 5/10)
Vi kände en tryckvåg (GP)
Tankbilsföraren avliden (GP)
En död och kaos i trafiken (GP)
Oklart när E6 kan öppnas (GP)
Ny lastbilsolycka 22:30 på gamla E6 förvärrade kaoset (GP 22:55 5/10)
Omledd trafik blockerad i halv timme av nya olyckan (GP onsdag 23:23 5/10)
Vi kände en tryckvåg när det smällde (GP torsdag 6/10)
Föraren avled i den kraftiga branden (GP 6/10)
Föraren var från Göteborg (GP 6/10)
Undanmanöver kan ligga bakom olycka (GP fredag 7/10)
Skåpbilsföraren funnen (GP 7/10)
Ingen gjorde något fel (GP lördag 8/10)
Hypotetiskt kraschförlopp
*) En del av förklaringen till haveriet kan alltså finnas i skvalpet som mina team har forskat på sedan 1970-talet.
Bilderna hos GP tyder också på att bromsning (kanske för snävt omkörande bilar och parkerad långtradare) har fått dragbilens bakhjul att sladda, så att bilen girar snabbt åt vänster medan släpet roterar långsammare och ekipaget viker ihop sig som en fällkniv.
Se spåren i vägbanan på bilden överst i artikeln hos Expressen/GT.
Annars kan fordonsfysiken knappast förklara varför tankfordonet har girat tvärt åt vänster i en vänsterkurva.Vid rekonstruktioner måste man ha en eller flera hypoteser som kan prövas mot kända fakta.
Vissa moment kan visa sig vara felaktiga, utan att de utlösande faktorerna därför måste förkastas.Här följer ett hypotetiskt kraschförlopp, som utlöses av att bromsning och vätskestötar mot tankväggarna får dragbilens bakhjul att förlora sidgreppet.
a) vid inbromsning sladdar dragbilens bakhjul ut åt höger,
b) bilens vänstergir förstärks av påskjutskrafter från släpet,
c) tankfronten på släpet plöjer in i den parkerade långtradaren,
d) tankväggen fläks upp och vätskelast duschar fordonen,
e) tankekipaget girar tvärt åt vänster mot vägens mittremsa,
f) den tvära giren får ekipaget att välta,
g) dragbilen tvärstannar mot bortre slänten i mittremsan,
h) vätskelast sköljer över bilen genom hål i tankfronten.
Gnistor antänder diesel- och bensinångorna.
Tack, Eric, för uppskattningen 🙂
Synd bara att analyserna inte tycks väcka något intresse hos de myndigheter, som ansvarar för åtgärder i förarutbildning och fordonsteknik.
Det är utmärkt när någon tar sig an att analysera dessa verkliga problem mer seriöst än pressen/massmedia gör.
Det mesta som där skrivs om trafikolyckor är på nivån “olyckan berodde på halkan”..