Från rallyvurpa till kinaköp. Artiklar om Saab.

Med gratulationer till Saab-folket upprepas nedan följetongen från de senaste månadernas kommersiella turbulens.
I dag 28 oktober meddelas att de kinesiska intressenterna köper 100% av Saab:
DN, GP, SvD

Hovrätten beviljar Saab-rekonstruktion
(publicerat 8 september)

Det meddelades snabbt av DN, GP, HD, Skånskan och SvD.
Innan fanns brasklappar: Så långt är Saab från målen
Och efter beskedet flödar rubrikerna:
Saabfacket: Jätteviktigt beskedGlädje i Saab-ledningenLönerna kommer …,
Advokat: det blir konkurs till slut, Till sist avgör kunderna, Hårsmån från avslag
______________

Inläggsrepris 28 oktober:
Även om inte färska Yuan från Kina ger fler Saab-bilar från Trollhättan, så finns mycket gott kvar därifrån. Nyttan med svensk fordons- och IT-utveckling bekräftas av insikter från mina krascher som tävlingsförare i Saab Sport under 1960-talet.
Funktioner jag hade behövt då
fanns inte ens på ritborden. Nu är de standard.

Första gången jag sladdade av vägen och voltade med min Saab Sport på fotot här intill var under rallytävlingen Mas-natta i Dalarna. Min kartläsare, Göran Eriksson, hade skött taksökaren med den äran. Men då fick man inte veta innan start, var de avlysta fartsträckorna hade lagts.

Rallyutrustad Saab Sport 1963 med taksökare och hasplåt. Förare: Mas-Alvar och Lennart Strandberg.

Utan noter och utan detaljerade vägbeskrivningar var det omöjligt för kartläsaren att varna för svåra passager. Däremot riktade han strålkastaren mitt på taket mot delar av terrängen, som skvallrade om hur vägen såg ut bakom krön och på längre avstånd i gläntor. Då var taksökare tillåtna även på allmän väg.

När vi så närmade oss ett krön ‘läste’ jag telestolparna och den raka gatan mellan trädtopparna som om vägen var rak efter krönet. Men det var den inte.

Med enduro- och motocrossreflexer från tidigare motorcykeltävlingar lade jag upp en bredsladd för att både svänga och få ner farten. Det betydde att vi åkte av vägen i sidled och voltade över en sten.

Hade bilen haft 1990-talets låsningsfria ABS-bromsar, så kunde jag ha tvärnitat och styrt samtidigt. Då hade vi definitivt inte behövt volta, kanske inte ens åkt av vägen.

I de följande två krascherna hamnade bilen också på taket. Och på samma sätt minskade den robusta konstruktionen risken för personskador. Men då blev lärdomarna till nutid av lite annat slag.

Med nutidens GPS-navigatorer* och sidokrockkuddar skulle jag då helt ha undvikit den andra kraschen och klarat mig utan medvetslöshet i den tredje voltningen (när min Saab tacklades omkull på tävlingsbanan Ring Knutstorp).

Låt mig återkomma dit, när de största vågorna har lagt sig efter tingsrättens avslag av begäran om rekonstruktion av Saab från Victor Muller. Beslutet kan visst överklagas, så ännu vet vi inte hur det går för mitt gamla körglädjes- och livräddarmärke från Trollhättan.

Karossen på min Saab Sport rekonstruerades tre gånger.
Vi får väl se vilka som får mest rätt om Saab Automobile hos massmedia:

GP
Muller köper sig tid (10:31)
I dag sänker tingsrätten Saab (kl.11:38)
Domarna behöver inte mer underlag
(14:08)
Uppdateras – Nu: Saab får inte rekonstruktion (14:09)
Saab överklagar rättens avslag (16:02)
Regeringen avvaktar (16:13)
Jakt på Saabs försvunna pengar (uppföljning 9 september)
Beslut om Saabaffär kan komma snart (TT-nyhet 11 september)
Facken avvaktar ansökan om konkurs (12 september)
Saab får 620 miljoner i förskott (12 september)

Unionen och Ledarna begär Saab i konkurs (kl.15:29 12 sep)
Kartonger med konkursansökningar (13:39, 12 sep)
Kampen om Saab avgörs i rätten (12 september)
Ambassadör i Saabmöte (TT-nyhet, 13 sep)
Saab har fått konkursdatum (19:00, 13 sep)
Kinaprocessen rullar Saabs väg (18:08, 13 sep)

DN
Muller: Vi är inte döda än (7 september)
Nej till rekonstruktion (8 september 14:04)
Maud Olofsson: Jag är överraskad (14:23)
Konkurs sannolikt nästa steg (15:27)
Saabanställd: Kändes som en spark i magen (17:53)
Bolaget har lösningarna, men tiden är knapp (19:22)
Muller har tät kontakt med kineserna (uppföljning 9 september)
Regeringen ska hjälpa Saab (TT-nyhet 11 september)
Saab skriver avtal värt 70 miljoner euro (TT-nyhet 12 september)

Fackförbunden begär Saab i konkurs (kl.13:04 12 sep)
Saab: Vi förstår facken (14:29, 12 sep)
Konkursansökan är inte definitiv (14:16, 12 sep)
Saab: Vi förstår att facket gör som det gör (15:59, 12 sep)
Ambassadör i Saabmöte (TT-nyhet, 13 sep)
Åtta nya Kinamiljarder till Saab (14 sep)
Inga nya Saabar i år (15 sep)
Nya konkursansökningar mot Saab (16 sep)
Flera underleverantörer har tröttnat på Saab (16 sep)

SvD
Ledarsidor: Saabs dagar är räknade (07:33, 14:07)
Överlevaren kan resa sig (07:30)
Saab kan överklaga ett nej (11:00, 12:34)
Nej till Saab-rekonstruktion (14:08, 14:32)
Maud Olofsson överraskad av tingsrättens nej (14:25)
Otroligt tragisk situation för Sverige (14:36)
Tingsrätten: Mycket tungt beslut att fatta (14:44)
Saab överklagar tingsrättens beslut (15:41)
Facken förbereder konkursansökan (15:12)
Saabanställd: Stor besvikelse (15:41)
Ingen lön trots att Saab har pengar (uppföljning 9 september)
Forskare dömer ut Saabs chanser (uppföljning 9 september)
Det är nära nu (uppföljning 9 september)
Beslut om Saabaffär kan komma snart (TT-nyhet 11 september)
620 miljoner till Saab från Kina (TT-nyhet 12 september)

Unionen begär Saab i konkurs (kl.13:04, 12 sep)
Rättslig kapplöpning om Saab är igång (14:08, 12 sep)
Muller tror det går vägen (22:55, 12 sep)
Ambassadör i Saabmöte (TT-nyhet, 13 sep)
Tisdag kan bli Saabs ödesdag (16 sep)
Saabs kamp mot klockan (16 sep)

HD
Ledarsidor: Saabs dagar är räknade (09:02 från TT)
Nej till rekonstruktion för Saab (14:03, 14:48)
Beslut om Saabaffär kan komma snart (TT-nyhet 11 september)
620 miljoner till Saab från Kina (TT-nyhet 12 sep)
Ambassadör i Saabmöte (TT-nyhet, 13 sep)

Skånska Dagbladet
Beslut om Saabaffär kan komma snart (TT-nyhet 11 september)

* Samtidigt med det här nyhetsflödet publicerade DN en artikel med rubriken
Bilar ska själva larma 112
Den tekniken har Volvo försett sina bilar med under många år – tack vare samspelet mellan telekom-, IT-, bilindustri och andra aktörer både i Sverige och internationellt.
Systemet kallas Volvo-on-Call och innehåller bland annat den GPS-mottagare, som – med navigatorfunktioner – kunde ha räddat mig och min Saab från den andra kraschen på 1960-talet.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

En kommentar till “Från rallyvurpa till kinaköp. Artiklar om Saab.”

  1. Buller och bång var det då men inte nu längre

    Jag skickade en kommentar när Muller blev ägare på SAAB och varnade för detta som sker nu att den grabben kommer bara att sko sig och blocka det mesta av pengarna från SAAB till sig själva och lägger benen på ryggen efter det, tydligen finns det pengar kvar att hämta fortvarande när han hänger kvar på SAAB. Och samtidigt tafatta svenska fackföreningar vänta och skjuter framför sig konkursansökan att Muller hinner tömma hela bolaget av kapital och sedan finns det inget kvar till anställda bara den statliga lönegarantin och efter det arbetslöshet. Vad var det jag sa två år sedan när Muller kon in i bilden som räddande Jesus från himmlen, då var det ståhej och buller och bång men inte nu längre. Lycka till. ROLLE

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.