En ny frontalkrock inträffade på E4 söder om Linköping klockan 23 torsdag kväll. För en tid sedan var det nära ännu en nattlig motorvägskatastrof. Men då blev det ingen krock.
En ung kvinna körde sin Volvo V70 åt fel håll på Linköpings östra E4-avfart, vilseledd av vägmärkena. När hennes strålkastare kom emot mig kastade jag min bil åt höger och fick kvinnan att vända tillbaka.
Före mötet rörde sig båda bilarna mot varandra i cirka 90 kilometer i timmen. Sikten gjorde att jag upptäckte faran först ett par sekunder innan mötet. Då var bromsning direkt olämplig, eftersom det skulle ha minskat däckens sidgrepp och försämrat bilens giregenskaper.
En frontalkollision i den farten hade knappast varit möjlig att överleva i en V70. Ännu mindre vore chanserna i de nu populära småbilarna, som byggs för att inte gå sönder vid barriärkrockar. Läs mer och kolla videon bakom fliken Myter.
Kanske räddades vi av min vana som test- och tävlingsförare att alltid köra aktivt och att reflexmässigt fokusera på lösningen snarare än på faran och problemet.
Efteråt upptäckte jag att vem som helst kan göra samma misstag. Även då jobbade jag som olycksutredare och kom faktiskt från ett kvällspass i mitt kontor på Campus Norrköping vid Linköpings universitet, där jag är professor i färdsäkerhet – numera emeritus.
Kvinnan berättade för mig att hon kom från Jönköping och hade stannat på rastplatsen vid Mörtlösa för att kolla på kartan innan hon fortsatte till Stockholm. Utan trafik på den norrgående påfarten fanns inget i mörkret som avhöll henne från att köra ut åt vänster på den södergående avfarten.
Vägbanan har streckad mittlinje, som om trafiken vore dubbelriktad. Kvinnan hade dessutom passerat skylten ‘Motorväg upphör’ innan hon stannade. Något påbudsmärke för körriktningen finns inte heller. Hon följde alltså trafikreglerna enligt vägmärkena på platsen.
Vi är flera som vill utveckla ett rapportsystem för åtgärder mot liknande faror, som det finns åtskilliga exempel på.
Mitt forskarlags propåer har inte fått något stöd varken till detta eller till annan forskning och utveckling från Trafikverket/Vägverket sedan jag kritiserade deras policy på Dagens Nyheter Debatt under 1990-talets mitt.
En bekräftelse på trafiksäkerhetsledningens oförändrat negativa inställning till min person fick jag per e-post i september 2011 😉
Men det är en annan historia.
Det vore olyckligt om personkonflikter hos ansvariga myndigheter ytterligare ska försena effektiva åtgärder mot otidsenlig skyltning och målning.
Informationsergonomisk modernisering hjälper kanske inte mot dem som vänder på motorvägen vid avspärrningar och medvetet kör åt fel håll:
Blåljus fick kvinna att vända på E 4 (DN, GP, SvD 16/10)
… men alla som av misstag hamnar på fel körbana, måste få hjälp av upprepad skyltning och vägmarkeringar att upptäcka sin fadäs innan frontalkrockar och andra olyckor inträffar flera gånger:
Körde fel på motorväg – bil krockade (SvD 071220)
Tre svårt skadade i frontalkrock på E4 (Östgötacorren 26/9 2011)
Här avser jag att fylla på med exempel på sådana olyckor och tillbud.
Lämna gärna en kommentar om Du känner till något som kan belysa problemet.
Så skrev jag för ett par veckor sedan (16 oktober).
Och nu har det hänt igen. Om det är på grund av felskyltning vet jag inte i skrivande stund, men det finns många möjligheter att brister i skyltningen bidrar till sådana misstag.Två skadade vid frontalkrock på E4 (DN, SvD, GP – 27okt)
Två till sjukhus efter frontalkrock (Corren, Linköping)