Nyhetsmedia återkommer nu i september till vinterns tågkrasch på Malmö central. Den förbryllar nog bilister med Volvos automatiska bromssystem:
Statens monstruösa X2000-tåg för hundratals passagerare saknar väl inte en funktion, som många bilköpare har skaffat för privata pengar?
Jo, tyvärr. Fordonsteknisk omedvetenhet och en förlegad syn på haverier kan anas hos säkerhetsansvariga, när nu även detta katastroftillbud officiellt skylls på föraren.
En privat Volvobil bromsar automatiskt om något är i vägen. Men statens X2000-tåg för hundratals passagerare kraschade ohejdat vid det enklaste av hinder på Malmö centralstation under nyårsdagen.
Även om nu “bilens Europa backar“, så är bilköparna på hugget och röstar med plånboken på de bästa lösningarna. Det tvingar bilindustrin att utveckla fordon med modern och human teknologi, som fungerar i alla väder.
Staten gör tvärtom och tvingar oss stå ut med omoderna ekipage som inte heller kan köra förbi varandra vid driftstopp.
Olyckor skylls sedan på förarna enligt en förlegad syn på haverier, som har cementerats genom offentliga uttalanden under lång tid.
Ungefär så skrev jag i en artikel på Newsmill, som publicerades 5 januari med rubriken:
Professor i olycksfallsforskning: Tågkraschen ett statligt fordonsfiasko
Nu förefaller det som om innehållet och rubrikens tes är främmande även för ansvariga på SJ. Tidigare har Trafikverket deklarerat att “olyckan inte berodde på några tekniska fel”.
I dagens media återkommer denna reaktionära syn på fordonsteknologi i flera artiklar:
Svimningsanfall orsakade tågolycka (SvD)
Svimningsanfall orsakade tågolycka (DN)
Svimning bakom tågolycka (GP)
Svimningsanfall orsakade tågolycka (HD 13:04, 13:07)
Svimningsanfall orsakade tågolycka (Skånskan – med längsta TT-utdraget för dagen)
Okej, varken SJ, Trafikverket eller Transportstyrelsen kan själva göra loken säkrare och mer humana. Men det krävs efterfrågan på modernare teknik och en grundinställning från köparna på tågmarknaden att inte bara skylla på inblandade trafikanter, när deras upphandlingar saknar funktioner som stöttar den välvilliga människan i förarstolen.
Där ligger vägfordonsköparna långt före, som man kan ana i artiklar om nya bilmodeller:
Volvos framtidsväg andas lyx (DN 13 september)
Extra allt på Elmiamässan (GP 14 sep)
Volvochefen lovar svenskt (DN 14 sep)
Negativa reaktioner på Volvos nya (GP 15 sep)
Både snålt och lyx på mässa mellan kriser (SvD 16 sep)
Volvo tar plats i de finaste salongerna (DN 17 sep)
Lars’ frågeställning behandlas i kommentarerna #4, #5 och #7 till min artikel på Newsmill om tågkraschen. Goda inblickar ges i #4 och #7 av Joakim Ewenson, proffsförare hos SJ och webmaster i föreningen VETA.
Att föraren svimmade är väl en sak men visst har man ett sk “dödmansgrepp” just för denna typ av händelser, eller var det, det sekundära tekniska felet??