Olycksplats – med spår och bildelar på insidan av kurvan

Foto på olyckskurvans utgång med markeringar av spår och delar från olycksbilen.

Avåkningsplatsen med spår och bildelar på insidan av kurvan, som visar att bilen svängde betydligt tvärare än vad som vore möjligt om den hade körts fortare än vad kurvradien tillåter. Svarsalternativ (1) är alltså fel.

Avåkningsplatsen med spår och bildelar på insidan av kurvan, som visar att bilen svängde betydligt tvärare än vad som vore möjligt om den hade körts så fort som kurvradien tillåter. Svarsalternativ (1) är alltså fel.

Rätt svar? Se tredje stycket i lucka 22 av Hjulkalendern.

En kommentar till “Olycksplats – med spår och bildelar på insidan av kurvan”

  1. Kurvan har antagligen understandard. Eftersom den är “tvär” så ska det relativt smala körfältet sannolikt breddökas på insidan, enligt nationella vägreglerna “VGU” och dess föregångare VU94 resp TV124.
    Jag skulle bli mycket förvånad om breddökning genomförts, eftersom det strider mot den i Y-län lokala vägutformningstraditionen.
    Många kurvor på Riskväg 90 är också trafikfarligt feldoserade.
    Fotografierna ger intryck av att stödremsan av grus är (för?) smal och i dåligt skick; mjuk och deformerad samt i del av kurvan inte uppfylld efter senaste omasfaltering så att den inte är i nivå med asfalten. Googla “FHWA Safety Edge” så hittas mycket intressant läsning om olycksrisk pga dålig stödremsa. Idag utför Trafikverket på andra håll i landet stödremsan med emulsionsbundet material, så att den ska hållas bättre på plats.
    Den näst sista bilden i länkat bildspel från Asfaltdagen ger introduktion till säkerhetsproblemet med höga tvära asfaltkanter: http://www.slideshare.net/mobile/JohanGranlund/att-skapa-hllbara-vgar-och-gator

Dina insikter och konstruktiva förslag: