Vilka hjul som drivs på en personbil kan du se ganska enkelt, även om det inte finns något AWD eller 4WD-emblem för fyrhjulsdrift. Kolla efter drivaxlar på bak- och framhjulens insida! Här visar foton hur det ser ut under en nästan ny bil.
Efter leveransen fotograferade jag Labb-Volvon i olika vinklar innan den blev smutsig av våta vägbanor. För att kunna fota underredet och reda ut några frågor, fick jag disponera både billyft och kunskaper hos Rejmes skickliga testare, Magnus Rosén.
Förutom att senare användas till lite mer invecklade frågor får följande bilder nu visa hur drivkrafterna förs ut till hjulens insidor.
Du behöver därför inte hissa upp bilen och ska inte krypa under den.Bak kanske knästående, spegel och lampa kan underlätta. Men låt ingen befinna sig i bilen och blockera hjulen med både parkeringsbromsen och växelväljaren!
Kolla först bak!
Ser du innanför bakhjulen ingen damask (här svarta gummibälgar över drivknutarna),
inget rör (här en svart drivaxel märkt Volvo) från hjulets insida och
inget anslutande differentialhus i mitten på bilen (här silverfärgat och Volvomärkt)?
Ja, då är bilen förstås framhjulsdriven och du kan sluta leta.
Men ser det ut som på bilden ovan, kan bilen antingen vara fyrhjulsdriven (som min Labb-Volvo är här på bilderna) eller ha drivning enbart på bakhjulen.
Då måste du kolla likadant på framhjulens insida. Det blir lättare om du vrider ratten till ändläget åt den sida du ska kolla.
Hittar du inga damasker med drivaxelrör fram, så är bilen bakhjulsdriven.
Men ser det ut som på fotot här, så är bilen förstås fyrhjulsdriven – förutsatt att du har kollat bak och där hittat drivaxlar.
Det finns väl flera sätt att kolla drivningen?
Dela gärna med dig av dina tips i kommentarfältet.
_________
[Denna artikel publicerades 5 december som lucka 5 i Hjulkalendern 2014]
Klicka här för att lista alla öppnade luckor i 2014 års adventskalender på bildrullen.se.
Tack, animalscribax och Johan, för kommentarer så stimulerande att jag svarade Er bakom dagens lucka i Hjulkalendern. Se 4:e och 3:e stycket från slutet.
Vi får börja spana efter elbilar också som inte har någon klassisk transmission/drivlina alls! 😉
Motorerna sitter direkt vid alla drivhjul sk navmotorer vilket har väldigt intressant potential. (Ett användningsområde är att extrema hjulvinklar tillåts för att köra nästan helt parallellt in i en P-ficka ex)
Annars kan jag inte komma på hur man skall upptäcka all världens 4 hjulsdrifter på ett enkelt sätt med bara ögat ?
Något du skulle kunna belysa i valfritt inlägg är det nya sk Torque-vectoring vilket är fascinerade.
Dvs när man aktivt skjuter ut variabel drivning till varje enskilda hjul beroende på situation för bästa väggrepp och väghållning. Man kan få bilar att “dra” inåt kurvorna så att säga genom att bromsa inre hjulparen och öka på de yttre.
Har själv nyligen skaffat bil som krafsar med alla fyra. Ger stor fördel i form av bättre framkomlighet vid körning med släp. Upplever också stabilare kurshållning på dåligt byggda och dåligt vinterdriftade landsvägar, särskilt uppe i Norr.
Men vid bromsning har min 4WD bil inte mer väggrepp än en tvåhjulsdriven bil.
Hur är det med olycksrisken, sett till utfall i verkliga olyckor?
Vad väger tyngst; att fyrhjulsdrivna bilar har bättre prestanda på hala dåliga vägar, eller att förare av 2WD får tydligare signaler om risk och kör försiktigare?
Hur ser Hjultomten på det?