Elbilar hörs inte och är farliga för oskyddade trafikanter. Ändå har polisen i Portugal nu skaffat elbilar för att kolla säkerheten kring skolor.
Det skriver DN under rubriken Portugisiska polisbilar hånas på nätet.
Hånet avser elbilarnas prestanda, se originalartikeln. Men det finns en allvarligare aspekt, som illustreras av videon nedan.
Att polisen ska använda de nyinköpta elbilarna omkring skolor är illavarslande.
De ansvariga tycks inte känna till farorna, som konstaterades i USA för flera år sedan. Se min artikel på Newsmill 2009:
Efter att ha googlat denna olycka verkar det som att den är en reklamfilm för ett däckmärke eller företag, någon som vet om det stämmer eller om det verkligen är en olycka?
Filmen visar väl snarare på det verkliga problemet i trafiken idag än att bilar är för tysta.
Förare ser inte längre än till huvkanten samtidigt som de gör något helt annat än köra bil, och gående eller cyklister tror de är odödliga och kan befinna sig riskfritt mitt i gatan.
Grovt kan man säga att kontentan av den amerikanska undersökningen är att i USA är det fotgängarna och cyklisterna som undviker att kollidera med bilarna. Det motsäger då min tidigare kommentar, men jag tror (tills vidare) att i det stora landet i väster har fotgängare och cyklister en hälsosam respekt för bilar, som vi saknar här hemma.
Kan man rentav tro att förare av elhybrider kommer från en grupp människor som tidigare inte kört bil, med liten erfarenhet av bilkörning, men nu använder bilen för att det är miljömässigt OK?
Well, det lät inte som en elbil.
Det är nog ett problem att bilar inte hörs, även om vägljudet i stadstrafik ofta är starkare än motorljudet, men den största faran med fotgängare är att de inte bryr sig om att de går eller står på en trafikerad väg. Som den holländske reportern. Bilföraren som inte bromsade förrän vid kontakten med reportern var kanske dessutom sysselsatt med att SMS:a.
Som bilförare ska man vara uppmärksam och beredd på allt och man blir nog oftast 100 %-igt skyldig vid en påkörning. Detta borde dock inte hindra fotgängare från att se sig för och uppsöka vägrenen/diket när de ser en bil komma olämpligt nära.
Numera är det närmast otillåtet (i Sverige) att använda bilens signalhorn för att varna, vilket ibland kan vara lämpligt, även om man inte ska göra som idioten i Mercedesen (arrangerad video). Tanken är väl att har man tid att tuta så har man istället tid att hinna bromsa/stanna.
Många tycker nog som Förstikön. Men av reporterns (kamouflagefärgade) kläder att döma fanns inte heller någon annan i TV-teamet som var medveten om farorna.
En liknande okunnighet om olycksriskernas mångfald tycks råda även hos polisen i Portugal. Med lite tur kanske de ändå klarar sig från att köra på något barn – så länge det är bara åtta elbilar, som ska smyga omkring skolorna?
Aningen korkat dock av reportern att stå mitt i gatan. Även för fot(o)gängare finns det ett behov av att tänka efter före.