Några statstjänstemän som stretar emot SMS-förbud för bilförare har lyckats förr att mörka trafikrisker för allmänhet och lagstiftare. Invändningar från proffs i trafikskolor och svensk bilindustri viftades då bort som partsinlagor. Nu ignoreras en studie från USA, där tusentals dödsolyckor har kopplats till SMS-ande bilförare.
Så inleddes den här texten för över ett år sedan (120411) med rubriken SMS vid ratten dödade 16000:
USA-studie mörkad i Sverige
Nu i maj 2013, är den åter aktuell apropå dagens regeringsbesked i SvD som jag kommenterade i Metro och Radio Sweden:
Det tidigare mörkandet har resulterat i “obegripliga” dödsolyckor vid privat övningskörning och whiplashskador i bilar som är alltför hårda för människans inre organ.
Nu [det skrevs i april 2012] står Sveriges infrastrukturminister kanske inför ett dilemma. På Twitter är Catharina Elmsäter-Svärd ett föredöme med sin öppenhet och snabba personliga kommunikation. Men ska hon genomskåda det vetenskapligt bräckliga korthus som en sluten grupp av “experter” (se fotnot 2012-04-10) har byggt med insynsskydd för alarmerande fakta om SMS-ande vid bilkörning?
Det förutsätter nog att de hittills beställda undersökningarna granskas och kompletteras av erfarna människor, oberoende av de orörliga tjänstemän som i decennier kunnat ignorera saklig kritik från branschproffs och forskare i andra discipliner. En av dessa trotjänare framträdde i tisdagens SVT-sändning:
Inget förbud mot samtal bakom ratten (SVT med enkät)
Inget mobilförbud bakom ratten (DN, GP1, GP2, HD, SvD)
Nej till mobilförbud bakom ratten (Aftonbladet)Lokförare pratade i telefon när tåget spårade ur (DN 12/4)
Länkar till forskningsrapporter och webbartiklar i fotnot*
Makt deformerar
Egentligen spelar det ingen roll vilka statstjänstemännen är som den här gången ignorerar farorna när man kör bil och samtidigt SMS:ar. Problemet ligger i systemet, inte hos personerna som råkat få alltför stor makt under obegränsad tid. Systemfelet låter sig kanske anas när man upptäcker att det är samma personer, som fick politiker och media att blunda för riskerna med småbilar och privat övningskörning på 1990-talet.
Till skillnad från praxis för statens verkschefer och i strid mot akademisk tradition för institutions- och fakultetsledare kan de sitta hur länge som helst i samma maktpositioner. Några personliga vänskapsband mellan forskningsinstitut och finansierande myndigheter räcker då för att alla ska rätta in sig i ledet och – åtminstone ge sken av att – tänka likadant. Skeptiker stämplas som trångsynta och ignoreras.
Forskare i detta vägtrafikens lilla nätverk, som opponerar sig offentligt mot likriktat tänkande, stoppas i utvecklingen eller byter jobb. Jag valde det senare efter konvulsionerna som följde av mitt ifrågasättande enligt artiklarna på DN Debatt om dubbdäcksförbud, övertro på fartgränser och dödsolyckor vid riskblind (privat) övningskörning 1995.
Efter att ha övergått till egen verksamhet kunde jag fritt framföra bilindustrins varningar för småbilsvurmen på DN Debatt 1996. De viftades då bort av dem som nu ignorerar riskerna med SMS-ande bilförare.
Hårdare bilar ger svårare inre skador
Mindre bilar måste vara hårdare för att hindra inträngande våld i krocktesterna. Ännu hårdare blev bilarna när farten i krocktesterna hade höjts av nämnda trotjänare – utan hänsyn till protesterna från världsledande expertis i svensk bilindustri .
Hårdare bilar kanske bidrar något till minskade dödssiffror bland unga friska män. Men ett otal människor invalidiseras av småkrockar, därför att kroppens korta stoppsträcka i småbilar leder till större g-krafter med ökad risk för inre skador. Det är enkel matematik, som dock tycks vara okänd för småbilsförespråkarna.
SMS-ande vid bilkörning dödligt i USA
Ska vi låta likadan populism och okunskap förlama åtgärder mot det fullständigt onödiga SMS-andet bland bilförare? Röststyrda telefoner finns ju, så varför använder man inte öronen och rösten i stället för ögon och fingrar?
OK, problemet som helhet är komplext. Det påpekade infrastrukturministern i tisdagens Aktuellt-sändning. Men det bästa behöver inte bli det godas fiende.
Varför inte börja med ett förbud mot SMS och mot annat skärmtittande utan relevans för den lokala trafiksituationen? Det kan nog andra forskare motivera och operationalisera i en vetenskapligt öppen och transparent process – om den inte kvävs av gamla trotjänare med mer makt än lyhördhet för andras kunskap om haveridynamik.
VTI:s två rapporter (2011 och 2012 nedan) hänvisar till 132+102 litteraturreferenser för sitt motstånd mot alla former av mobilförbud. Men författarna undviker att nämna en vetenskaplig studie från USA (se 2010-11-dd nedan), där alarmerande resultat framkommit om tusentals dödsfall med SMS-ande bilförare. Den når alla enkelt via en länk hos SVT sedan hösten 2010.
Livsfaror mörkade
Att en liten expertgrupp vid VTI nu utesluter livsviktiga och vetenskapligt erkända studier ger mig obehagliga associationer till mörkandet under 1990-talet av dödsolyckor vid privat övningskörning. Då var målet kanske att trumfa igenom 16-årsgränsen – på den ansvarige VTI-forskarens villkor utan att trafikskolornas kompetens skulle ta överhanden.
Vad det nu är som driver mörkandet kan jag bara ana av alla VTI-projekt som ska ersätta mobilförbuden – enligt den så kallade verktygslådan 2012 i länklistan nedan.
Läsaren må ha överseende med att jag här kanske uppfattas som illojal mot någon tidigare kollega vid VTI. Men det är ett systemproblem och inget personproblem att meningsmotsättningar inte ventileras öppet – med erfarna trafikproffs och forskare som har andra perspektiv än vägtrafikens.
Hos mig väger kollegialiteten lätt jämfört med allt elände som omedvetenhet om proffskända faror har ställt till med för människor jag mött i olycksutredningar sedan jag lämnade min anställning vid VTI.
*På webben i ämnet
Från år 2009
- 2009-12-03 Mobilförbud ratades i Sverige (DN)
Från år 2010
- 2010-09-24 Motormännen vill lagstifta om handsfree (SVT)
- 2010-09-24 Bilförare med mobil dödar (SVT)
- 2010-09-24 Föräldrar använder mobilen oftare i trafiken (SVT)
- 2010-11- dd
Trends in Fatalities From Distracted Driving
in the United States, 1999 to 2008.
By Fernando A. Wilson and Jim P. Stimpson
American Journal of Public Health, Vol100, Nov.2010
Referat (Abstract and list of References)
Från år 2011
- 2011-03-21 Sverige på väg mot mobilförbud i bilen (RoD)
- 2011-04-05 Sms och gps farligast (DN)
- 2011-09-14 Mobilförbud för USA-chaufförer? (DN)
- 2011-10-31 Mobilförbud i bil tycks sakna effekt (DN)
- 2011-10-dd
Mobiltelefoner och andra kommunikationsenheter och deras påverkan på
trafiksäkerheten – en litteraturgenomgång
av Katja Kircher, Christopher Patten och Christer Ahlström
VTI rapport 729 & 729A
Rapport, PDF (126 sid, hälften på engelska). Referat.
Från år 2012
- 2012-03-05
Cell Phone Distracted Driving Deaths Down Since Laws Enacted
(State of California PDF 2 sidor) - 2012-04-10
Åtgärder mot trafikfarlig användning av kommunikationsutrustning under körning
“En verktygslåda, VTI Expertgrupp, 2012”
Rapport, PDF (98 sid). Referat.
TT-intervju med en av författarna (DN) - 2012-04-18
Mobilförbud minskar antalet olyckor (DN)
med länk till ref ovan 2012-03-05
31 Januari-apropå: Oppositionen kör över regeringen om SMS-förbud
Man vill tydligen att det skall hända onödiga olyckor i trafiken. Bilbälteslagen funkar väl hyfsat? Och då är det ändå bara den egna säkerheten som påvekas. Med mobilanvändningen äventyras allas säkerhet som vistas på vägarna.
Jag har mailat till VTI, men det hamnar säkert i deras papperskorg…
En VTI-anställd säger: “En lag funkar inte eftersom den ändå inte skulle efterlydas”. Hur kan man jobba på ett sådant ställe och yttra sig så ointelligent? Man vill tydligen att det skall hända onödiga olyckor i trafiken. Bilbälteslagen funkar väl hyfsat? Och då är det ändå bara den egna säkerheten som påvekas. Med mobilanvändningen äventyras allas säkerhet som vistas på vägarna.
Jag har mailat till VTI, men det hamnar säkert i deras papperskorg…
Det är ju hastigheten som dödar, så varför då förbjuda telefonanvändande i bilen?
Tingvall med tillhörande jasägare under sig är troligen det farligaste vi har i svensk trafik idag
Jag tappade hakan när jag hörde infrastrukturministran, Catharina Elmsäter-Svärd, i TV. Bakom hennes och myndigheternas resonemang kan bara ligga en total brist på grundläggande kunskaper i matematik och fysik. Jag misstänker att de tror att bilen de färdas i står helt still eftersom inredningen inte flyttar sig relativt deras sms:ande händer och den på telefonen (dvs., inte på vägen) stirrande blicken. Att en bil som körs i 90 km/h förflyttar sig 25 meter varje sekund är inget som de överhuvudtaget begriper. Man tar sig för pannan!
“Ingen följer ändå den lagen” ?!
Med det resonemanget kommer man ingen vart i ett modernt samhälle.
Inför handsfreekrav nu!
Det är helt otroligt! Albanien var näst sist att förbjuda…. Ingen som följer lagarna, det var ju ett väldigt fint argument! kanske det svagaste jag någonsin har hört. Frågan är väl vem tjänar på att folk smsar i bilen fast det kommer att betalas med människoliv?