Apropå DN-artiklar 30 juli 2013 och 22/11 2012 med stort foto på 150-bilarskrocken
När sikten på motorväg plötsligt blir sämre, bromsar många och minskar farten. Men det varierar när och hur mycket man bromsar. Det leder till nödsituationer när väggreppet inte räcker till för att undvika sladdar och seriekrockar.
Vinterns masskrascher i England och i USA skedde när fyrverkeri och brandrök minskade sikten nästan till noll. Då var det barmark med gott väggrepp.
Av bilderna att döma har vägen blockerats av tunga semitrailerekipage, där bilens bakbromsar har låst sig – med en snabb fällknivsrörelse som följd (jämför analysen av tankbilsbranden på E6 den 5 oktober).
På videon nedan från olycksnatten ser man inte så mycket av förödelsen som på flygfotona dagen efter i England och i USA.
Svensk snörök är kanske inte så tät, men på högtrafikerade vägar skymmer den sikten för många förare i många mil.
Förutom hög exponering för undermålig sikt i många fordonskilometrar har vi uselt väggrepp så här års – med stora variationer i bromsförmåga mellan fordon. SVT-inslaget nedan visar vilka konsekvenser det fick på E4 den 2 februari 2012.
Situationen blir inte bättre av att tågtrafiken går på kryckor och tvingar ut fler resenärer på vägarna.
Det här bäddar för olyckor och trafikkaos:
Fredag 3 februari
Nya snökanoner drar in över ostkusten (SVT 09:00)
Melodifestivalen drabbas av tågkaoset (DN 11:27)
Melodifestivalen drabbas av tågstrul: Flinck utan smink?
(GP 12:07)
Resenär: Går inte att åka tåg längre (DN 11:53)
Fridolin upprörd över tågkaoset (DN 12:12)
Minst sju år till normal nivå (DN 12:20)
Tågförseningarna fortsätter i helgen (DN 13:00)Olycksvåg söder om Stockholm (DN 13:50)
Det har varit totalkaos (GP 14:16)Varannan avgång försenad på södra stambanan (SVT 15:42)
Tågstopp från Stockholm (SVT 15:43)
Stora förseningar i tågtrafiken (SvD 16:06)Mängder av trafikolyckor söder om Stockholm (SvD 15:36)
E4:an avstängd efter rader av olyckor (DN 3feb 17:05)
Trafikkaos söder om Stockholm (SVT 18:10)Minus 40 stoppade tågen i norr (DN 18:40)
Kylan fortsätter i helgen (GP 19:56)
Många olyckor på östkusten (GP 19:55)
Försenad ligamatch efter trafikkaos (DN 22:28)
SJ glömde restaurangvagnen – DN kom med mat (DN 22:11)Lördag 4 februari
Hala vägar på lördagen (DN 10:54)Söndag 5 februari
Sju bilar i krock på riksväg 40 (GP 17:03)
Sju bilar i seriekrock på motorväg (DN 16:12)
Sju bilar i krock (SvD 15:21, SVT 16:35)Måndag 6 februari
Dog i seriekrock med nio bilar (DN 16:08, SVT 16:30)
Nedan finns liknande fall, problematiseringar, analyser och länkar till fakta eller videoklipp:
Lurade av 3-sekundersregeln?
Farliga råd om halkkörning
17 tips om halkkörning och vinterdäck
Bromsproblem olycksorsak på både E6 och M5 – fyrverkeriet syndabock?
Gammalt teknikproblem bakom många tankbilsolyckor
Fler relevanta aspekter kanske nås här med etiketten Halka
… och bland mina debattartiklar på Newsmill.
Själv brukar jag vippa på strömbrytaren till det bakre dimljuset. Brukar fungera i de flesta fall, men ibland tillämpar även jag långsam fartsänkning till närmast stillastående (= 60-70 km/h på landsväg och 80-90 km/h på motorväg) — till slut tröttnar nötsäcken bakom och kör om. En annan bra metod är att köra om en lastbil, lägga sig på behörigt avstånd framför denna och hålla avståndet med hjälp av farthållaren och ständiga observationer backspegeln. Det sparar rätt mycket bränsle på mina månatliga färder mellan Mälardalen och kontinenten när jag kan ligga i landsvägstempo även på motorväg
Klok åtgärd, Ramlosa, att sakta ner för att underlätta omkörning.
Men i tät trafik, ishalka och dålig sikt uppstår dilemmat:
Saktar jag ned alltför mycket under kolonnens fart, så kommer luckorna att krympa bakåt.
Seriekrocken kan då triggas av en bilist längre bak i kolonnen, som har odubbade ‘dubbfria’ däck och kör bakom en bil med bra dubbdäck.
Om förarna dessutom bromsar olika effektivt, så krävs orimligt stora luckor mellan bilarna. Det handlar om uppemot en minut i motorvägsfart.
Tidsluckan måste öka med hastigheten, när bromsförmågan är sämre för det efterföljande fordonet. Se mitt diagram i artikeln
Lurade av 3-sekundersregeln?
Att folk inte kan hålla nere farten och hålla avståndet när det är halt ute. En del verkar nästan tro att det är säkrast att ligga så nära att de kan se baklycktorna på bilen framför så de vet vart vägen är.
Vet inte hur många ggr man haft någon som ligger bara någon meter bakom, brukar sakta ner ordentligt så de kör om.