Här kommer ett hjälmtips för de cyklister, som (a) inte inte har råd med den nylanserade luftkuddehjälmen, som (b) inte litar på att den fungerar eller som (c) inte vill ha en högtrycksflaska om halsen.
Cykelhjälmen med krockkudde är resultatet av ett imponerande utvecklingsarbete, som upphovskvinnorna ska ha all heder av. Även lanseringen som en modepryl förefaller strategiskt riktig.
Se reportaget om roll-out 10 november i GP eller artikeln 10 januari hos SvD med foto på airbag-hjälmen.
Däremot tror jag att många som köper företaget Hövdingens halskrage för tusenlappar också vill ha den snygga hjälmen uppblåst hela tiden så att omgivningen kan njuta av synen. Men i demofilmen hos GP sägs att lufthjälmen är förbrukad när den en gång har blåsts upp.
Jag utgår från att man vid utvecklingen har sett till så att hjälmskalet inte fastnar och utsätter skallen för häftiga rotationsrörelser.
Stora vinkelaccelerationer hos skallen innebär nämligen att den vätskeliknande hjärnvävnaden släpar efter på samma sätt som när man snurrar ett glas. Då tänjs blodkärlen ut och kan brista med hjärnskador som följd. Se min artikel i band 18 av Nationalencyklopedin under uppslagsordet ‘trafikolycka’ – Skaderisker.
Cykel och mc-hjälmar ska därför ha ett hårt slätt och glatt skal. Den yttre formen bör nog vara mer som ett klot än som en strömlinjeformad spole enligt det mode som slog igenom för en tid sedan.
Fler artiklar i ämnet:
Mörk årstid hot mot cyklister (DN 7nov)
6-årig cyklist påkörd av bil (SvD 9okt)
Skellefteås tränare i trafikolycka (DN & SvD 3okt)
Högersväng en dödsfälla för cyklister (SvD 26okt)
Hjärnskakning bakom depression och ‘boxardemens’? (DN 22sep)
Hälften av barnen kör utan hjälm: DN, SvD (19sep)
Cykelhjälm okej – men inte på mig (DN 27maj)
Cyklister i flest trafikolyckor (DN 5apr)
* Mer om airbag-hjälmen och finansieringen av dess utveckling:
SvD 27 maj, DN 20 juni och 20 maj.