Brister i kontrollen av bomber och planerat våld mot resenärer får stor medial uppmärksamhet. Men oavsiktliga fel som tagit många trafikanters liv tycks vi ta lätt på.
Medan fordonsindustrin tar fram allt mer avancerade säkerhetsfunktioner i bromssystemen, mäter man inte ens fördelningen av bromskrafter mellan fram- och bakhjul i den periodiska kontrollbesiktningen.
Överbromsade bakhjul får fordonet att sladda och svänga av sig självt. Det har tagit många liv i vägtrafiken. Läs mer via den här sidan om liknande risker och om vårt utvecklingsprojekt under 1990-talet då vi tog fram en provmetod tillsammans med Bilprovningen.
Kanske var min rapport* alltför svårbegriplig. Såvitt jag vet, har den inte följts av några åtgärder varken hos Vägverket/Trafikverket eller hos Transportstyrelsen.
Dessvärre råkade jag få en tragisk bekräftelse på problemet några år efter avrapporteringen 1996 till Vägverket. Som oberoende haveriutredare anlitades jag av en förare som hade kört in i sidan på en mötande bil. Den sladdade efter inbromsning för en fartgränsskylt.
Krocken dödade föraren i den sladdande lätta lastbilen – den mest instabila biltypen enligt mätningarna i vårt utvecklingsprojekt.
Säkerhetsbrister av ett helt annat slag får nu långt större uppmärksamhet i media:
Säkerheten på Arlanda får stor kritik (DN 25nov)
Cheferna förnekar problem (DN)
Arlanda missade bombattrapp (GP, SvD)
Arlanda missade bombattrapp – flera gånger (SvD)
Anmärkningsvärt att attrapper missades (SvD)
Fullt förtroende trots missade attrapper (SvD 25nov)