Stockholmsfientlig trafikpolitik glöms för PR-kupp och lyxresa

Politiska beslut om lokala dubbdäcksförbud ökar risken för personskador och stora ekonomiska förluster. De förmenta förbättringarna av luftkvalitén saknar vetenskapligt samförstånd. Trots att säkerhets- och hälsoproblemen här har nationalekonomiska dimensioner, ignoreras de både av massmedia och av det ansvariga borgarrådet i Stockholm, Ulla Hamilton.

I stället har stort utrymme ägnats åt ekonomiska detaljer på personnivå om en flygresa av Hamilton.
Nu är hon i blåsväder för en reklamkupp på Stureplan.

Stockholms trafikborgarråd har klarat sig väl från massmedial kritik mot sina lekmannamässiga motiv för dubbdäcksförbuden.

De fakta och argument mot dubbförbuden, som har förts fram av erfarna forskare i offentlig debatt tycks inte intressera redaktionerna. Kanske bedömer man att diskussionen är alltför komplex för läsarna.

Annat blir det när Ulla Hamilton råkar ut för en reklamkupp på Stureplan:

Stureplan ska rensas från reklamekorrar (DN 23nov)
Ljusinstallationen på svampen är reklam (SVT 22-23nov)
SvD:s läsare: Ekorrarna bör försvinna (23nov)
Julpynt var reklam – publiken besviken (DN 21nov)
Reklamekorrarna överraskade Hamilton (DN 22nov)
Trängt läge (DN-blogg 22nov)
Reklamekorrarna på Svampen tvingas avgå (DN 22nov)

Ännu värre var det förra veckan, när Hamilton konstaterades ha rest med en dyrare flygbiljett till New York med två medarbetare. Då toppades massmedias webbsidor med feta rubriker och detaljerade redovisningar av vad resan hade kostat:
Politikers resa till New York gick på 100 000 (DN 17nov)
Hamiltons tjänsteresa kostade 100 000 kronor (SvD)
Sten Nordin: Jag tycker det är rimligt (SvD)
Halva priset till New York (SvD)
Dyr Moderat-flygning ifrågasätts (SVT)
Åkte på lyxresa för skattepengar (AB)
Hamilton försvarar tjänsteresa (DN)
Hamilton: Alla riktlinjer och policys har följts (SvD 17nov)

Visserligen är hela beloppet bara en bråkdel av den monetära kostnaden för en påkörd fotgängare i nästa blixthalka på Hornsgatan:
Dubbdäcksförbud lömskt mot fotgängare
Trafiksignalernas gultid för kort vid halka – flickor påkörda mot rött ljus
Okunnighet bakom dubbdäcksförbud

Men efter olyckor skuldbeläggs oftast någon direkt inblandade trafikant. Även om olyckan sker på isgata med dubbförbud, som därför inte fått ytan ruggad, så lär det bli svårt för de skadelidande människorna att få stöd eller erkännande av skuld från beslutsansvariga politiker.

Hur det kan bli utan isrivande dubbar framgår av ett antal videoklipp på YouTube:
Här är ett med kommentarer även från Sverige
Några finns i spellistan Slippery-Halka
… men fler finns i andra spellistor på min kanal

Mer om farorna och de kördynamiska överraskningarna man kan råka ut för på vinterväglag kan letas upp med halka som sökord här på bildrullen.se och bland mina artiklar på Newsmill.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

En kommentar till “Stockholmsfientlig trafikpolitik glöms för PR-kupp och lyxresa”

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.