Viltfara? Tuta Titta Trampa

Att viltstängsel klippts sönder och var viltfaran är störst får vi veta genom massmedia. Det förefaller mer användbart än det oprecisa påbudet “Bra koll och rätt hastighet befalls!”, som myndigheterna gick ut med 26 september genom TT i DN, GP, SvD och HD.

Därför hänvisade jag då till mina tidigare artiklar med mer konkreta tips för grynings-, skymnings- och mörkerkörning på viltsträckor:

  • Tuta på älgen, vildsvinet eller rådjuret som du inte ser
  • Svep med blicken vid sidan av vägen närmare bilen än vanligt
  • Håll foten på bromsen och låt farthållaren gasa
    (bilen bör ha låsningsfria ABS-bromsar)

Massmedia varnar nu för sönderklippta viltstängsel
(DN1, DN2, GP, SvD 30 oktober).
Preciseringar av viltfaran bjöds vi på 10 oktober:
Här är risken störst att krocka med vilt (DN)

Läs mer under rubrikerna
Älgar i rus: Kul och kusligt
Bromsa en sekund tidigare – då minskar farten med 30 km/tim 

Hur kort tid man har på sig framgår av det snabba förloppet i följande 8-sekunders videoklipp. Även om det kanske är från en simulering, så visas farten och fartändringen med realistiska värden för när en buss bromsas (maximalt 20km/h per sekund, cirka 60% av tyngden). 

Videon som var inbäddad vid publiceringen har tagits bort från YouTube

En tröst för oss som sitter i ett fordon är bilens fysiska överlägsenhet.
Det påminns vi om genom rubriken
Älg attackerade jägare  26/9 i SvD, GP och HD.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

2 reaktioner till “Viltfara? Tuta Titta Trampa”

  1. Per framför en viktig reservation. Tack 🙂

    Men har du inget knep för att varna den som eventuellt ligger alltför nära bakom?
    Det behövs dessvärre ganska ofta på vinterväglag, om bilen du kör har väldubbade däck och ABS-bromsar.

    Några av mina artiklar om det problemet hittar du genom att söka på tresekundersregeln hos Newsmill.

    Det vore intressant att få veta mer om de älgincidenter, som Per och andra har råkat ut för.

    Häng på med fler kommentarer, en annan älg-artikel har jag just repriserat för att hålla liv i diskussionen.

  2. Jag skulle nog rekommendera att INTE panik-bromsa innan man kollat i backspegeln ordentligt (som många missar när det är stressigt).

    Chansen finns att älgen missas, men ligger det en större fordon efter dig typ långtradare efter dig och du panik-bromsar är nog älgen ditt minsta bekymmer! Långtradaren väger nämligen många ton mer än en älg.

    Jag har varit nära köra in i älg ett par ggr.

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.