Viltfaran i trafiken varierar med årstid. Men är det barmark kan du som förare minska krockfarten med ungefär 30 kilometer i timmen, oavsett vad som plötsligt dyker upp framför bilen. Kanske undviker du helt att krocka.
Metoden fungerar inte bara för älgar, rådjur, vildsvin och husdjur, utan också för människor med eller utan svårupptäckta fordon. Men det finns en hake: din bil bör ha låsningsfria ABS-bromsar och helst antisladdsystem, så att du kan stampa för fullt på bromspedalen utan att tappa styrningen eller få sladd.
“Knepet” tillämpar jag själv ofta vid viltstråk och när bilen kan rulla på länge med förinställd hastighet.
Farthållaren får reglera gaspådraget och högerfoten placerar jag i lätt kontakt med bromspedalen.
Det har räddat livet på några djur, och påminner mig om att skanna av vägens omgivningar lite närmare bilen än där uppmärksamheten normalt ligger vid körning på landsväg.
I princip skulle knepet kunna tillämpas även i tätortstrafik, där barn eller husdjur kan vara skymda bakom häckar och stillastående fordon. Men att där köra med konstant fart känns oftast fel i mitt tycke.
Tveksamt är också om man ska bromsa med vänsterfoten i bilar utan farthållare. Vänsterbromsning är en teknik som alerta tävlingsförare använder för att få bakvagnen att sladda ut, när bilen behöver gira tvärare än vad framhjulen klarar av.
Här är risken stor för mental blockering och jag känner inte till någon systematisk studie av hur ordinära bilförare reagerar i en kritisk situation med pedalkontakt som i en gocart.
Åter, alltså, till farthållargasning med högerfoten på bromspedalen. Din hjärnas val- och beslutsfunktioner behöver då inte kopplas in på samma sätt, som när du har högerfoten på gaspedalen.
Reaktionstiden förkortas och du slipper också att:
- lätta på gasfoten
- lyfta högerbenet
- flytta foten åt vänster
- placera fotbladet över bromspedalen
- och trampa till med högerbenet
Det är grovt räknat, men inte orimligt att denna bromsberedskap gör att du börjar bromsa en sekund tidigare, kanske ännu mer. På torrt sommarväglag minskar då farten med ungefär 30 kilometer i timmen i en modern personbil.
Är det halt, blir inte effekten lika stor, men din mentala beredskap kanske underlättar för dig att trycka hårt på bromspedalen, så att ABS-bromsarna jobbar för fullt på alla fyra hjulen.
Smygbromsar du för att undvika hjullåsning, som gör en bil utan ABS ostyrbar eller instabil?
Ja, då kanske det är bara framhjulens ABS-ventiler som slamrar medan bakhjulens bromsverkan är försumbar. Det kan halvera retardationen – eller dubblera den så kallade bromssträckan.
Sådana bekymmer är inte lika uttalade för den som kör en modernare ABS-bil med bromskraftförstärkare.
Och med Volvos senaste automatbromsning i dagens eller morgondagens modeller kanske du helt kan glömma fotexercisen.
Det här skriver jag med anledning av dagens TT-artiklar i ämnet hos DN, GP och Norrbottens-Kuriren.
GP har också en egen artikel med viktig info för den som råkat köra på något djur.
Till sist ett par viktiga brasklappar:
- Bry dig inte om det här tipset utan att först ha provat på en ofarlig plats hur det känns och hur just din bil beter sig. Skulle den exempelvis sakna ABS-bromsar, så kan stampandet på bromspedalen göra ont värre i en nödsituation.
Ansvaret är ditt. - Tänk också på att den som kör bakom dig kanske inte alls har samma beredskap som du. Då kan exempelvis en uthoppande hare bli upphov till en allvarlig påkörning bakifrån.
Tillägg 2/9:
Bildrullen utan bild är ju ingen höjdare, om inte begreppet bil-drulle ska få ta över.
Seriebilden till höger tillkom därför i efterhand med benäget bistånd av fotmodellen Cattis.
Just när det gäller reaktionstiden (och bromssträckan) skulle jag vilja slå ett slag för Citroëns modeller med högtrycksbromssystem OCH ABS som är i en klass för sig (dvs. hydraulmodellerna från 1955-2001 (ABS först från mitten av 80-talet)).
På en vanlig bil verkar bromspedalen på en huvudbromscylinder och mer tryck byggs upp desto hårdare föraren trampar. Detta kräver dock ett visst mått av spel i pedalen. I motsats till detta verkar Citroëns bromspedal direkt på en ventil, vilken direkt släpper på upp till 170 bars ackumulerat oljetryck till bromsarna. Det innebär att bromspedalen enbart behöver vidröras mycket lätt för att kraftig inbromsning skall ske.
Tack för förtydligandet Lennart. Nu förstår jag vad du menar, och det verkar ju vettigt.