Många kör mot rött vid övergångsställen. Men i vissa situationer är den gula signalens varaktighet alltför kort för att få stopp på fordonet innan signalen visar rött.
Det gäller många normalutrustade fordon i halt väglag, men också så här års för ekipage med nedsatt bromsförmåga.
Undersökningen som tidningen Motor beskriver refereras i dag av GP. Där framgår dock inte vikten av ögonkontakt mellan gående och fordonsförare vid övergångsställen. I vissa situationer är det nämligen fysikaliskt omöjligt för en förare att stanna sitt fordon på den tid som det är gult ljus.
Även om det nu är några månader innan vinterväglag överrumplar många trafikanter med så usel bromsförmåga som på videoklippet nedan, så kan liknande problem med retardationen uppkomma även sommartid på grund av kokande hydraulvätska i personbilar eller genom andra fenomen i bussars och tunga fordons komplexa bromssystem.
Videon visar en bil som bromsas med fullt pedaltryck, så att väggreppet utnyttjas till fullo på alla hjul av bilens låsningsfria ABS-bromsar. Vinterväg med dubbförbud och nya dubbfria vinterdäck på bilen.
Mer om signalernas gultid skrev jag på Newsmill förra året efter en olycka, då två flickor blev påkörda på ett övergångsställe i Stockholm:
Trafiksignalernas gultid för kort vid halka – flickor påkörda mot rött ljus
Att trafiksignalernas gultid är för kort vid vinterväglag framgick inte i medierapporteringen om onsdagens påkörning av två flickor på Ringvägen i Stockholm. Problemet förvärras av kampanjen mot dubbdäck, speciellt i den stadsdel där olyckan inträffade.
Men det hjälper inte mycket när bilister under sommarväglag stampar gasen i botten när de ser att de är gult och kör i 70km/tim över övergångsställ när de slagit om till grönt.
Det är alltid bilistens ansvar att få stop på bilen i tid.
Och kör man så fort att man inte hinner bromsa helt vid rödljus så har man kört för fort oavsett vad hastighetsskyltningen säger.