Världsledande säkerhet med självrapportering

Systemet med driftstörningsanmälningar (DA)* i stridsflygets högriskmiljö var utgångspunkt för ett planeringsseminarium i Linköping 2011-11-11. DA-behandlingens fokus på systembrister – utan skuldbeläggning av personalen – torde ha bidragit till att svenskt militärflyg är världsledande inom haveriprevention.

I seminariet jämfördes DA-strategin med det offentliga samtalet om olycksinblandade förares “skuld” och med rättsväsendets behandling av brott- och tvistemål efter vägtrafikolyckor – i teknologiskt och medicinskt sakkunnigperspektiv.

Seminariet inleddes med ett föredrag inför Linköping-Filbyter Rotaryklubb, där flera medlemmar har god kännedom om DA-systemet från sina arbeten som provflygare och utvecklingsansvariga vid SAAB i Linköping. Talare var general Staffan Näsström, civilingenjör KTH Flygteknik.

Problem som upptäcktes förr med Draken eller Viggen och nu med JAS-Gripen kan gå som DA från flottiljen samma dag. Nästa dag kan det tas upp till diskussion på SAAB i direkt kontakt med flygföraren. En kort tid därefter kan problemet vara löst för alla aktuella SAAB-flygplan i Sverige.

DA-systemets frihet från skuldbeläggning har bidragit till öppenhet och snabba, effektiva lösningar innan problemen hunnit leda till haveri.

Lennart Strandberg, Olof Egerstedt och Lennart Rammer inför planeringsseminarium i Linköping
Lennart Strandberg, Olof Egerstedt och Lennart Rammer inför planeringsseminarium i Linköping väntar på Staffan Näsström från Stockholm.

Detta om DA berättade alltså seminariepanelens – från Stockholm inbjudne – föredragshållare:
# Staffan Näsström, generalmajor, civilingenjör (KTH Flygteknik) och tidigare flygförare i Försvarets stridsflygplan med ingående kunskaper och mångfacetterade erfarenheter av DA-systemet* – upp till högsta nivå genom sitt ledningsansvar för stridsflygets säkerhetsarbete.

Efter att ha varit ordförande under föredraget anslöt klubbens president,
# Olof Egerstedt
, till seminariepanelen som juridisk expert med erfarenhet från flera ledande befattningar vid Justitiedepartementets myndigheter.

Förutom Staffan och Olof bestod seminariepanelen också av klubbens programchef och tidigare president,
# Lennart Rammer, professor (emeritus) i rättsmedicin.
Lennart Rammer är författare till den av Rättsmedicinalverket nyutgivna boken “Kvalitetsarbete inom svensk rättsmedicin i en internationell jämförelse”. Fri PDF-nedladdning: hela boken, English Summary.

I den fyrhövdade seminariepanelen ingick också klubbpresidenten 2008/2009,
# Lennart Strandberg
, professor (emeritus) i färdsäkerhet vid Linköpings universitet, civilingenjör (KTH flygteknik), nu frilans-trafikolycksutredare i eget företag (stop.se) med bakgrund som biltest- och tävlingsförare.
Lennart Strandberg bevakar också ämnesområdet i de sociala mediernas friare samtalston, bl.a. med bloggen bildrullen.se och genom twitterflödet twitter.com/bildrullen.
____
*DA: Sedan decennier har Flygvapnets flygande personal kunnat rapportera egna misstag och haveritillbud – utan att rättsliga åtgärder rutinmässigt vidtagits för att fastställa vem som var “skyldig”. I stället har förebyggande åtgärder tagits fram i öppna samtal mellan alla berörda.

1 svar på ”Världsledande säkerhet med självrapportering”

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.