Krasch eller haveri används här som benämning för en plötslig trafikskada – oavsett om den är avsiktlig eller inte.
Haveridynamisk kompetens krävs för att skilja trafikolyckor från misshandel och skadegörelse med fordon som tillhygge.
Om rättsväsende, försäkringsbolag och massmedia är omedvetna om haveriförloppens komplexitet, efterfrågas inte adekvat kompetens. Okunnigheten förblir då omedveten. Ovidkommande faktorer avgör om trafikskadade människor ska behandlas juste eller utsättas för rättsövergrepp och missförstås i media.
Skadeförlopp med fordon måste behandlas lika professionellt som eldsvådor och vapenbataljer. Annars lämnas fältet fritt både för våldsverkare ‘bakom ratten’ och för charlataner i utredningsbranschen.
Mina erfarenheter från olycksfallsforskning, universitetsutbildning, brottmål och försäkringstvister tyder på att dagens kriminalteknik och rättsmedicin behöver kompletteras med kvalitetssäkrad kompetens i haveridynamik.
Sidorna under denna flik och nyhetsartiklarna (blogginläggen) i kategorierna “haverianalys” och “haveriförlopp” avser att konkretisera resonemanget med specifika haverier och deras avtryck i det offentliga samtalet.
Generella modeller av oavsiktliga haverier och bakomliggande teorier behandlas mer ingående under fliken Olycksorsaker.
Innan bildrullen.se fått tillräckligt med eget innehåll hänvisar jag till haverirapporterna och -beskrivningarna, som finns på eller är länkade till min gamla företagssida stop.se/utred/