Förare av tunga lastbilar lär sig krocka personbilar hellre än att köra av vägen och förstöra lasten. Det rapporterade media och illustrerade lastbilars fysiska övermakt med foton på ett krossat hus i DN, SvD och GP.
Redan vid 50 kilometer i timmen är överlevnadschansen minimal för åkande i personbilar som frontalkrockar mot ett 20 gånger tyngre fordon i samma fart.
En artikel i den norska tidningen Verdens Gang är utgångspunkt för artiklar i svenska DN1, DN2, HD1, HD2, GP och SvD.
Många anar nog att konsekvenserna är fatala för dem som åker i personbil och kommer i vägen för ett tungt fordon i landsvägsfart, oavsett varför. Men alla vet kanske inte att en frontalkrock är livsfarlig för de åkande i personbilen även om båda fordonen körs med enbart 50 kilometer i timmen före kollisionen.
Vid en renodlad frontalkrock i hastigheten H med ett fordon som är 20 gånger tyngre än din personbil, blir hastighetsförändringen för dig och dina passagerares inre organ nästan två gånger hastigheten H (1,95 · H).
Det blir alltså som att köra in i en bergvägg med ungefär dubbla hastigheten. Krocken blir ännu värre, om man tar hänsyn till studseffekter och det inträngande, yttre, våld som förorsakas av lastbilens höga frontparti.
Läs mer om den bakomliggande biomekaniken via länkar bakom fliken Myter och i min tidigare artikel
Därför skadas man värst vid frontkrock mot tyngre fordon
Fysikens impulslag är omutlig och mot den hjälper inga fartgränser eller andra trafiklagar. Naturlagen är robust och i sin enklaste form utan studseffekter kan den formuleras så här:
(ViktLB x FartLB)före + (ViktPB x FartPB)före =
= (ViktLB + ViktPB) x (FartGemensam)efter … (A)Efter krocken rör sig båda fordonen gemensamt åt samma håll.
Fartändringen i personbilen blir alltså:FartändringPB = (FartGemensam)efter – (FartPB)före … (B)
Före krocken är personbilens fart motriktad lastbilens. Vi sätter därför minustecken på (FartPB)före. Om båda fordonen håller 50km/h före och om lastbilen är 20 gånger tyngre än personbilen (vars vikt sätts till 1) erhåller vi fordonens gemensamma fart efter krocken i km/h enligt ekvation (A)
(FartGemensam)efter = ((20 x 50) – (1 x 50)) / (20+1) =
= 50 x (19/21) = 45km/hI personbilen blir alltså hastighetsändringen
50-(-45) = 95 kilometer i timmen.
Om bilbältena skulle hålla och inga yttre skador synas, så klarar kroppspulsådern inte den uttänjning som blir följden när de inre organen rör sig i förhållande till omgivande vävnader.I det tyngre fordonet (lastbilen eller bussen) blir hastighetsändringen enbart
50-45 = 5 kilometer i timmen.
Se gärna den lilla, lätta (140kg) ‘bilen’ Wind up som en rolig gimmick. Men tro inte att små, lätta bilar kan göras krocksäkra – inte ens av bilindustrins skickliga konstruktörer.
Repeterat apropå artiklar i AB och SvD om busskrocken 2 dec 2012
Liksom Mattias tycks Lars uppfatta artikelns citeringar av massmedia, som om de vore mina egna slutsatser.
Eftersom “Lars” här är anonym och kanske tror sig vara oåtkomlig för *verbala* mothugg, så varnar jag vänligen alla som eventuellt tänker likadant för att ignorera impulslagens praktiska konsekvenser och dess *fysiska* mothugg.
Läs artikelns hänvisningslänkar innan Du väljer bil och försök att hålla undan för tunga fordon – inklusive mötande bussar i stadstrafik.
Du som skrivit artikeln; du är säker jättebra på matematik, men herregud tror du själv på det du skriver eller vill du försöka skapa lika bra skrämselrubriker som Aftonbladet?
“Förare av tunga lastbilar lär sig krocka personbilar hellre än att köra av vägen och förstöra lasten.”
Vilket jäkla skämt.
“Fronten behöver inte se ut så här på det tyngre fordonet för att det ska vara livsfarligt att krocka med i en personbil”
Jaså!? No shit sherlock!
Tack Mattias för påpekandet, men impulslagen är ingen anka. Och det var den jag ville passa på att informera om när mediadrevet var igång.
Oavsett vad man har sagt i den aktuella utbildningen, så har okunnighet om impulslagens konsekvenser bidragit till att fördröja lagstiftning enligt Volvos och Scanias propåer sedan 1970-talet – om personbilsvänliga fronter på lastbilar och bussar.
Utan personbilsanpassad energiupptagning i det tunga fordonets front är det knappast överlevnadsbart för personbilister att frontkrocka ens i stadsfart.
Ledsen att behöva säga det så rättframt, men det här är en ren anka och både du och tidningarna svalde den med hull och hår. Samma trovärdighet som svenska kvällstidningar, d v s synnerligen måttlig. (Jag kan språket, har bott länge i landet och vet att värdera polska mediekällor.)
Lina: “Kometen, tror du verkligen att den kommer?”
Alfred: “Ja, om det står i tidningen så är det väl sant?”