Har din bils vinterdäck plötsligt tappat greppet när du kört på lömsk blankis? Det känns i ratten – om du vrider på den. Utan dubbar, som river när gummit planar på isen, blir tappet i procent mycket större än mellan olika däcktyper på barmark.
När slitbanans gummi kan drapera sig omkring vägytans ojämnheter ger även odubbade vinterdäck bra grepp. Friktionskrafterna på slitbanan deformerar däcksidorna, se videon.
Men är isen blankpolerad och nära nollgradig kommer friktionskrafterna att värma isens små toppar, så att de smälter. Då tappar slitbanans gummi kontakt med fast is. De bromsande eller svängande krafterna från gummit minskar drastiskt. Minskar gör också däcksidornas deformation och motståndet i ratten, om du har vridit på den.
Rattens och styrhjulens återställningsmoment uppkommer därför att sidkrafternas resultant har sin angreppspunkt bakom styraxelns skärningspunkt med underlaget Avståndet och styraxelns vinkel benämns caster.
Dessvärre minskar också broms- och kurvtagningsförmågan drastiskt om bilen har odubbade däck, som ibland felaktigt kallas “friktionsdäck”. Deras gummi är likadant som dubbdäckens och deras extra täta sajpning (se bilden nedan) gör ingen nytta om gummit inte får kontakt med fast is. Det illustreras av videon i en tidigare artikel:
Odubbat ser ut som bromsfel på ishalka
Erfarenheterna från våra tester på blankis får mig att köra med betydligt större marginaler, när jag har de odubbade (“dubbfria”) testdäcken på Labb-Volvon och misstänker ishalka. När halkan känns i ratten kan det annars vara för sent, speciellt utan dubbar i däcken.
Detta är lucka 16 i Bildrullens Hjulkalender 2015.
Tidigare upplagor: 2014 och 2013