TV-bilder visar bussen som under fredagen sladdade av vägen nära Filipstad och välte med ett innebandylag ombord. Där ser det ut som om framdäcken är bättre mönstrade än på bakhjulen. Det bäddar för instabilitet och sladd.
Framhjulens styrvinkel åt höger tyder också på att föraren parerat en moturs sladd (bakänden driver åt höger) i vänsterkurvan.
I SVT-reportaget talas om moddigt väglag med is under.
Några ord om den bakomliggande däck- och fordonsfysiken:
De stora kontaktytorna på tvillinghjulen bak hinner inte pressa undan modden lika bra som framhjulen. Därför får framhjulen bättre sidgrepp än bakhjulen. Det leder till instabilitet och bakvagnssladd. Se min illustrerade artikel i Nationalencyklopedin under uppslagsordet kursstabilitet.
Moddplaning skiljer sig från vattenplaning genom en annan hydrodynamisk process, som innebär att däck med litet yttryck kan moddplana även i låg fart. Moddens viskositet kan vara 100 à 1000 gånger större än vattens. Framhjulsspåren hjälper inte bakhjulen att få fäste på samma sätt som vid vattenplaning.
Kritisera eller komplettera gärna min hypotes om händelseförloppet i kommentarsformuläret. Du kanske vet mer eller har observerat något som talar för att andra riskfaktorer (också) har bidragit.
Olyckan beskrivs även i andra massmediala artiklar:
Buss med flera ombord välte
(SVT 19:33, DN, GP, SvD, 9dec)
Innebandylag i allvarlig bussolycka
(Dagen 20:10, 20:50, e-kuriren 9dec)
“Det var snorhalt” (DN 21:02)
Bussolycka nära Filipstad (SVT 22:28, 9dec)
Två kvar på sjukhus efter bussolyckan (DN 10dec)
Fler halkolyckor kan ha triggats på liknande sätt:
Blixthalka på E6:an (GP kl.11:36 söndag 11 dec)
… men är det tillräckligt halt hjälper varken fyrhjulsdrift eller dubbfria vinterdäck.
Sök här på halka eller kolla videoklippen i min spellista Slippery – Halka.