Tre sekunder tar det att minska farten med tio (10) kilometer i timmen på isgata. Från 30 krävs alltså nio sekunder. Att stoppa från 90 tar nästan en halv minut och 400 meter. Videon visar hur det blev på Tranarpsbron.
Det här gäller även med vinterdäck i Sverige. Vår situation förvärras av att isen poleras av de så kallade dubbfria däcken, som blir allt vanligare.
Själv försöker jag få in det här i skallen när jag kör genom att räkna med enkla bromstider i stället för att krångla med kvadratiskt olinjära bromssträckor.
Inte ens i biltidningarnas däcktester slipper vi krånglet. Kanske har förnumstigt predikande om fartens betydelse för bromssträckan fått motorjournalisterna att glömma den sekundräkning som används för accelerationsprestanda.
Det blir ju så enkelt – exempelvis med stopptid från 100, som är en annat sätt att uttrycka det vi använder i vetenskapliga experiment. Att fysikens mått på acceleration och retardation fungerar bra i praktiken bekräftas av rymd- och flygteknikens g-tal.
Men journalister måste ju lita på trafikmyndigheternas påståenden. Och de som där är anställda har väl litat på önsketänkandet om att antisladd skulle kunna ersätta däckdubbar. Så är det givetvis inte, se bil- och isfysiken med länkar från Bildrullens artiklar.
Akut publicerad pga halkkaos 2017-01-05