Fyra fel om fyrhjulsdrift

Samma forskarblunder som felaktigt dissade ABS-bromsar och dubbdäck kan nu nyttjas för att peka finger åt fyrhjulsdrift. Visst kan halkan maskeras med 4WD. Men marginalerna ökar faktiskt vid kurvtagning, sidoförflyttningar och motorbromsning

… eftersom en mindre del av de fyra drivhjulens väggrepp konsumeras för längsriktade krafter jämfört med en tvåhjulsdriven bil.
1) Det ignoreras när styrbarhet och stabilitet hos 4WD påstås vara likvärdigt med tvåhjulsdrift i alla körsituationer utom fartökning.

Liksom när de låsningsfria ABS-bromsarna lanserades på marknaden faller nu många in i populistiskt syndabockstänkande och drar alla (bilister med) olika typer av 4WD över en kam (2). Men det är stor skillnad i köregenskaper mellan moderna 4WD-bilar och äldre konstruktioner med gammaldags drivlinor, som krävde mekaniska diffspärrar för att undvika hjulspinn på fläckhalka.

Spår av hjulspinn i snön från vänster fram med fyrhjulsdriven bil som haft antisladdsystemet i full funktion
Spår av hjulspinn vänster fram med Haldex-system i fyrhjulsdriven bil. Först när antisladdsystemet kopplas om till sportläge (ESC off i bilens kontrollpanel) hejdas spinnet på det avlastade hjulet, så att övriga hjul får drivkraft och bilen kommer iväg.

Liknande schabloner bidrar till farliga missuppfattningar. Exempelvis kan antispinn och frikoppling vid sladd förvärra en bakvagnssladd, om bilen är framhjulsdriven.
http://bildrullen.se/2014/12/ny-antisladdawd-mot-feltankt-antispinnfwd-hjulkalendern-17/

Mindre farlig är okunskapen om att moderna 4WD-bilars antisladdsystem måste ställas om till mindre känslighet för att man ska komma loss. I min Labb-Volvo, en XC60 modellår 2015 uppmanar manualen att då skifta till sportläge (koppla ur ESC i MyCar-menyn). Det gör att Haldex-systemet kan hindra enskilda hjul att spinna:
http://bildrullen.se/2014/12/ny-antisladdawd-mot-feltankt-antispinnfwd-hjulkalendern-17/comment-page-1/#comment-1880

Förutom fordonsdynamiska felslut (1&2 ovan) kan också metodmissar av epidemiologiskt oerfarna forskare bidra till systematiska statistikfel om fyrhjulsdriftens säkerhetseffekt. I en diskussion hos Auto Motor & Sport hänvisades i en kommentar till ett pressmeddelande från Folksam med orden “Den kan vara bra att läsa om man tror att 4wd ökar säkerheten.”

http://media.folksam.se/sv/2015/03/16/ny-studie-fyrhjulsdrift-ger-falsk-sakerhet-far-forare-att-underskatta-vaglaget/

Men det som står i pressmeddelandet (och framför allt det som inte står) får mig att undra om Folksam upprepat de klassiska misstagen med de årliga körsträckornas längd (3) och fördelning på väglag (4).

3) Körs fyrhjulsdrivna bilar längre sträckor per år än tvåhjulsdrivna, så måste man kompensera för det vid beräkningen. Det missade försäkringsinstitutet IIHS, när de på 1990-talet påstod att ABS-bromsar inte höjde säkerheten. Förarna förmodades köra fortare och slarvigare med ABS för att man inte kände halkan lika tydligt.

Om ABS-belackarna då fått råda hade vi inte haft antisladd i dag. Forskningen om ABS filtrerades med moralkakor och prestige till förmån för fartkameror och övervakning. Se min artikel på DN Debatt 1995: http://bildrullen.se/lastips/prestige-kostar-manniskoliv/

4) Är fyrhjulsdrivna bilar överrepresenterade på hala vintervägar, kan deras ökade väglagsrisk felaktigt tolkas som en ökad risk med fyrhjulsdrift. Så har dubbdäck pekats ut som farligare på vintern än odubbade “dubbfria” däck.

I stället för att med okunskap och missuppfattningar driva repressiva kampanjer mot någon grupp av bilister vore det kanske inte så dumt med proaktivt tänkande exempelvis om att och hur man ska “Styra med antisladd”:
http://bildrullen.se/2013/12/styra-med-antisladd-hjulkalendern-23/


Detta är elfte luckan i Bildrullens Hjulkalender 2015.
Tidigare upplagor: 2014 och 2013

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.