På årets första snömodd försökte jag förgäves provocera min nya Labb-Volvo till sladd. Med Volvos antisladdsystem (ESC) och Haldex fyrhjulsdrift (AWD) blev det tvärtom mot när jag kraschade en testbil med framhjulsdrift och antispinn -92.
På Luciadagen fanns fortfarande snö och is kvar på vägarna i trakten. Då passade jag på att göra min vanliga pendlingsprovokation. Det var första gången i företagets Labb-Volvo och de nya dubbdäcken Hakka 8 var inkörda – cirka 50 mil på barmark enligt körjournalen i Volvo on Call på internet.
På vinterhala raksträckor som i fotot ovan brukar några pendlingar med ratten kunna ge girresonans och bakvagnssladd i måttlig fart även med väldubbade däck. Men då avser jag lite äldre bilar, som t.ex firmans gamla trotjänare, en Volvo V70 med antispinn och framhjulsdrift (Front Wheel Drive, FWD).
Att antispinn+FWD är en farlig kombination erfor jag för ett par decennier sedan i en test-Saab. Läs mer i förra årets Hjulkalender om den kraschen och om varför antispinn på framhjulen kan sägas vara feltänkt ur stabilitetssynpunkt.
I Labb-Volvon (XC60 modellår 2015 med Haldex fyrhjulsdrift: All Wheel Drive, AWD) kändes det – åtminstone den här gången – som nästan omöjligt att få till en sladd. Antisladdsystemet (ESC, Electronic Stability Control) med ABS-bromsar och Haldexreglering i kraftöverföringen fördelade driv- och bromskrafter mellan hjulen, så att försöken kom på skam.
Inte förrän jag hade valt sportläget genom att via bildskärmsmenyn markera ESC OFF och lätta på gasen i en rattpendling, blev det en antydan till bakvagnssladd.
Men jag ber att få återkomma efter mer övning med systematiska tester i högre fart, på flera underlag och med odubbade däck från Nokian. På våt polerad is förväntar jag mig inte att antisladdsystemets behov av driv- och bromskrafter kan uppfyllas med odubbade (“dubbfria”) däck. Se årets kalenderluckor 1, 9 och 12.
____________
[Denna artikel publicerades 17 december som lucka 17 i Hjulkalendern 2014]
Klicka här för att öppna alla luckor i 2014 års adventskalender på bildrullen.se
Bra fråga, men du menar väl hur det funkar i 2-hjulsdrivna (FWD) jämfört med AWD (inte fwd som du skrev)? Jag har ännu inte någon detaljerad info om hur drivkrafterna regleras, men fyrhjulsdriftens antisladd har fungerat utmärkt när jag provocerat den på vinterväglag.
För att få full antispinn i fyrhjulsdriften måste man sätta antisladden (ESC) i sportläge. Det upptäckte jag i manualen efter praktiskt prov med hjulspinn på ett nästan obelastat framhjul.
Hur fungerar 2015 års 2-hjulsdrivna med antispinn och antisladd jämfört med dito fwd?