Är datorspel en pedagogisk Noaks Ark för erfarenhetsbaserade insikter, som dagens unga generation kan förädla? Den möjligheten blev jag medveten om tack vare söndagens artikel på DN Debatt.
– Varför blir barn så intresserade av datorspel att det går ut över deras sömnbehov eller läxor?
Det borde de som fördömer datorspelandet ta reda på skriver Daniel Kardefelt-Winther* på DN Debatt 2012-03-04.
En del av svaret på frågan kan anas bakom allas vår fascination inför dramatiseringar, som diskuteras i Niklas Wahllöfs krönika (DN Kultur 8/3).
Apropå rubriken skulle kanske mina egna fördomar få mig att ta lätt på vad en ung doktorand* skriver i en dagstidning. Krokodilsyndromet (stor käft och små öron) lider jag nog av ibland – som erfaren tävlings- och testförare, försöksledare i körexperiment på is, professor i teknisk olycksfallsforskning och nu som professor emeritus i färdsäkerhet. Men inte den här gången.
Inte heller bredsidan mot “den äldre generationen” fick mig att slå dövörat till. Även om artikelns huvudsyfte enbart var att ge legitimitet för datorspelande, så öppnade Daniels träffsäkra formuleringar dessutom mina ögon för datorspelandets pedagogiska potential.
Kan specialutvecklade datorspel bidra till att det offentliga samtalet om olycksorsaker skiftar fokus
← från syndabocksjakt och sanktioner mot olycksinblandade personer
→ till haveridynamisk analys och konstruktivt systemsäkerhetsarbete?
Bortsett från den nyvunna insikten om datorspelandets betydelse lyser nog sådana strävanden igenom i mina debattartiklar. Det gäller såväl på Newsmill och på andra webbplatser som i mina artiklar för Nationalencyklopedin och andra publikationer – se listan på stop.se.
Med ett 🙂 tack till Daniel Kardefelt-Winther ber jag att få återkomma.
Det gäller att hitta en färdriktning när den tekniska utvecklingen fyller på med nya vägar åt olika håll:
Jagat Apple lanserar nyheter (DN, GP, SvD 7/3)
Synpunkter och idéer välkomnas till kommentarsfältet eller direkt till mina IT-adresser via fliken Kontakt.
*Daniel Kardefelt-Winther är doktorand i ämnet internetberoende
vid Department of Media and Communications,
London School of Economics and Political Science.