Ännu en gång har E6 stängts av. Förra gången efter fordonskrasch** och brand, tidigare efter ras. Men varför sänds inte beskedet ut till GPS-navigatorernas TMC*-mottagare? Besparingen i säkerhet, miljö, pengar, tid och humör går om intet, när Sveriges TMC-operatör inte klarar av sin uppgift.
*TMC: Traffic Message Channel.
Tankbilsolyckan 5/10 på E6 och trafikkaoset efter branden påvisar problem både med fordonsdynamiken och med TMC-funktionen i GPS-navigatorerna.
Göteborgspostens bilder från brandplatsen
GP TV och bilder från och efter branden (uppdateras)
**) En del av förklaringen till haveriet kan finnas i skvalpet som jag forskat på experimentellt och teoretiskt.
Bilderna hos GP tyder också på att bromsning (kanske för snävt omkörande bilar och parkerad långtradare) har fått dragbilens bakhjul att sladda, så att bilen girar snabbt åt vänster medan släpet roterar långsammare och ekipaget viker ihop sig som en fällkniv.
Se spåren i vägbanan på bilden överst i artikeln hos Expressen/GT.
Annars kan fordonsfysiken knappast förklara varför tankfordonet har girat tvärt åt vänster i en vänsterkurva.En schematisk hypotes om händelseförloppet i tre punkter lade jag ut kl.15:30 torsdag 6 oktober i kommentaren längre ned.
Vid rekonstruktioner måste man ha en eller flera hypoteser som kan prövas mot kända fakta.
Vissa moment kan visa sig vara felaktiga, utan att de utlösande faktorerna därför måste förkastas.Här följer nu (7/10) en mer detaljerad beskrivning av ett hypotetiskt kraschförlopp, som utlöses av att bromsning och vätskestötar mot tankväggarna får dragbilens bakhjul att förlora sidgreppet.
a) vid inbromsning sladdar dragbilens bakhjul ut åt höger,
b) bilens vänstergir förstärks av påskjutskrafter från släpet,
c) tankfronten på släpet plöjer in i den parkerade långtradaren,
d) tankväggen fläks upp och vätskelast duschar fordonen,
e) tankekipaget girar tvärt åt vänster mot vägens mittremsa,
f) den tvära giren får ekipaget att välta,
g) dragbilen tvärstannar mot bortre slänten i mittremsan,
h) vätskelast sköljer över bilen genom hål i tankfronten.
Gnistor antänder diesel- och bensinångorna.
E6:an fortsatt avstängd efter kollision (DN)
Tankbilsförare saknas efter brand (SvD)
Tankbilens förare saknas (GP)
Vi kände en tryckvåg (GP)
Tankbilsföraren avliden (GP)
En död och kaos i trafiken (GP)
Oklart när E6 kan öppnas (GP)
Ny lastbilsolycka 22:30 på gamla E6 förvärrade kaoset (GP 22:55)
Omledd trafik blockerad i halv timme av nya olyckan (GP onsdag 23:23)
Vi kände en tryckvåg när det smällde (GP torsdag 6/10)
Föraren avled i den kraftiga branden (GP 6/10)
Föraren var från Göteborg (GP 6/10)
Undanmanöver kan ligga bakom olycka (GP fredag 7/10)
Skåpbilsföraren funnen (GP 7/10)
Ingen gjorde något fel (GP lördag 8/10)
___________________________________________
Sedan till artikelns ursprungliga frågeställning:
GPS-navigatorernas TrafikMeddelandekanal, TMC.
Där har signaturen Peter lämnat värdefull information.
Se Peters och min kommentar 2011-10-06 torsdag kl.06:43 respektive kl.15:30.
En vecka senare, 13 oktober, stängs E6 av igen under en månad enligt GP:
Munkedalsmotet avstängt efter E6-raset (13:16, 14/10)
800 ton sten över motorvägen (17:00, 14/10)
Karta och akutmeddelanden från Trafikverket (på webben ej i TMC)
I andra länder får GPS-navigatorerna automatiskt besked genom trafikmeddelandekanalen, TMC, vid tillfälliga hinder eller trafikstockningar.
Navigatorn ger föraren en alternativ väg, och alla som har TMC-funktionen aktiverad i sin navigator slipper spilla tid och energi på att köa eller köra tillbaka.
Både olycksrisker och miljöbelastning minskar.
Men i Sverige missar operatören många uppdateringar. Inte ens vid långvariga avstängningar får våra navigatorer besked. Se fotot härintill från det förra stora raset på E6 och mina inlägg om TMC från den mer polemiska bloggartiden.
Då fick jag veta av en erfaren man på Sveriges Radio att Vägverket hade propsat på att ta hand om TMC-sändningarna på 1990-talet, när SR var beredda att integrera TMC* med RDS* och sina trafikredaktioner. Och så blev det – tyvärr för alla som litar på TMC i Sverige.
Sedan ångrade man sig på Vägverket-Trafikverket, men Sveriges Radios proffs aktar sig nu för att ta över och tvingas in i ett samarbete med en myndighet, som inte bättre prioriterar sin publicistiska kompetens.
Ännu värre är det kanske att många i onödan kör omvägar på begäran av sin navigator omkring hinder som länge varit eliminerade i verkligheten – men som operatören inte har plockat bort från utsändningarna i TMC.
En bekant berömde nyligen TMC-funktionen i sin navigator för att den hade fått honom att ta flera omvägar vid tidigare avstängningar och trafikstockningar, som TMC-informationen fortfarande flaggade som aktuella. Därför kom han till Gotlandsfärjan precis innan avgång, 1 à 2 timmar senare än planerat.
– Hmm, tänkte jag, då beror nog inte problemen med min navigator på att den är gammal. Likartade omvägar fick jag ofta förslag till – även när navigatorn var splitter ny.
Fel på TMC-mottagaren eller processorn i min navigator ska ändå inte uteslutas. Under kvällen 29/9 såg jag ju hur fin information Trafikverket hade lagt ut på webben om den dagens E6-avstängning. Inget av detta fanns dock i navigatorn bland de 56 trafikhändelser, som samtidigt (kl.23:20) listades via FM-bandet 96,9 MHz.
*TMC: Traffic Message Channel. Sänder data till processorn i GPS-navigatorer med TMC-mottagare. Svensk operatör: Trafikverket enligt Wikipedia.
*RDS: Radio Data System. Funktionen finns i moderna radioapparater. Se Wikipedia.
Årets ras på E6 (29 september) hade jag förstås inte känt till utan de publicistiska proffsen på GP och hos TT via GP, DN och SvD.
Tack, Peter!
Du fick mig att leta igen efter förklaringar till varför man inte kan lita på sin navigators TMC-meddelanden i Sverige, trots påståendena:
“I Sverige ansvarar Trafikverket för RDS-TMC” (Wikipedia)
“Den vanliga TMC-tjänsten fungerar i alla navigatorer med TMC-mottagare. Tjänsten finansieras med offentliga medel.” (Mediamobile Nordic)
På Trafikverkets egen sida TMC – just nu finns en länk
Frågor och svar om RDS-TMC.
Men den pekar på den gamla domänen http://www.vv.se för Vägverket, som är nedlagt och ersatt av Trafikverket. Den länkade sidan finns alltså inte.
Att Trafikverkets produktionspersonal sköter sig har jag aldrig tvivlat på. Men Peters kommentar förstärker intrycket att TMC-problemen måste lösas av ledningen för Vägverket-Trafikverket.
Där krävs nog ett professionellt massmedialt tryck för att något ska hända till det bättre. Kanske har jag försvårat situationen genom att mina myndighetskritiska debattinlägg nu också innefattar TMC. Mest har det annars handlat om bil- och körsäkerhet.
Med tilltagande ålder (och visdom?) försöker jag själv undvika alltför tuffa tilltal i det offentliga samtalet, som t.ex. i en av mina artiklar publicerad av Newsmill förra året med rubriken:
Nej, Claes Tingvall, jag gillar inte “djävligt väder”
De underliggande sakfrågorna har jag nästan aldrig fått besvarade i öppen debatt. Det finns flera tecken på att jag har bränt mina skepp hos de myndighetspersoner, som ansvarat för trafiksäkerhetsledningen i Sverige sedan 1990-talet.
Därför hoppas jag att andra kan räta ut frågetecknen bakom TMC i Sverige.
____________________________________________
Ett aktuellt exempel på obesvarade sakfrågor är ett antal faktorer som minskar fordons kursstabilitet.
Sådana egenheter hos tankfordonet kan förklara följande hypotetiska olycksförlopp på E6:an i går:
1) vid inbromsning sladdar dragbilens bakhjul ut åt höger,
2) tankfronten plöjer in i den parkerade långtradaren och
3) ekipaget girar tvärt åt vänster ned i mittremsan.
Det stämmer att Trafikverket är den myndighet som skickar ut trafikmeddelanden till TMC mottagare.
Men efter det måste jag säga emot dig. Som tex, olyckan som inträffade på E6 strax utanför Kode skickades ut till TMC stationerna redan ca 2 minuter efter att olyckan var känd. Därefter är det varje enskild leverantör av de olika tjänsternas uppgift att skicka ut relevant information till sina kunder. Allt som finns utskickat från Trafikverket som man kan se på de websidor som dom tillhandahåller skickas även till TMC. Den information som jag har så har Trafikverket ingen som helst möjlighet att välja om vissa saker skall skickas till TMC eller webben utan så fort dom trycker på bekräfta så skickas all info ut till samtliga mottagare, efter detta är det sedan upp till varje leverantör att behandla informationen till sina kunder.
Du har alldeles rätt! I Tyskland tex. fungerar tjänsten
klockrent.