I Nationalencyklopedin finns mina artiklar om olycksorsaker tryckta bl.a. under följande uppslagsord
olycka, olycksfall, olyckshändelse, händelseförlopp med många orsaker som oavsiktligt leder till skador på människor, materiel eller miljö.
Ofta inbegrips enbart de plötsliga händelser som är nära skadan i både tid och rum. I vissa ¤olycksutredningar gör detta snäva perspektiv att … (fortsättning i NE band 14, sid.433)olycksutredning, kartläggning i efterhand av hur en ¤olycka har uppkommit.
Både metod och resultat skiljer sig markant för olika syften … (forts i NE band 14, sid.434)
Olyckor är oavsiktliga
Vad innebär det egentligen för polisens trafikövervakning, för haveriutredningarna efter krascher och för samhällets skuldbeläggning av inblandade trafikanter?
Har säkerhetstänkandet och människosynen utvecklats sedan jag opponerade mig mot 1980-talets fartkameror och syndabocksjakt på enskilda trafikanter:
Övertro på fartgränser* (inledningsartikel publicerad på DN Debatt 1989-08-06)
Respektera individen i fartdebatten* (slutreplik DN Debatt 1989-09-14)
Haveridynamik
Sidorna under denna flik och nyhetsartiklarna (blogginläggen) i kategorin ”Olycksorsaker” avser att öka insikten om haveridynamikens komplexitet och om olika utredningsmetodermed bakomliggande teorier. En av mina utredningar får illustrera detta:
Haverirapporten med foton kan laddas ned här. Den beskriver en nära-döden-krasch med en (helförsäkrad) Ferrari, som sladdade av vägen på insidan av en kurva. Trots detta och trots tydliga tecken på att luften hade pyst ur det kurvyttre bakdäcket, dömdes föraren/ägaren att betala både bilen och rättegångskostnaderna, cirka en miljon kronor. Försäkringsbolagets konsult hävdade att bilen hade mycket högre fart än vad som var fysiskt möjligt enligt de spår jag upptäckte på träden och i diket. Med försäkringsbolagets fart borde bilen ha åkt av vägen på kurvans utsida och kanske voltat över räcket ned i Lesjön norr om Kramfors.
Den här kraschen med oljeriggarbetarens Ferrari är tyvärr bara ett av flera exempel på hur omedveten okunnighet om haveridynamik leder till rättsövergrepp mot oskyldiga trafikanter – med social och medial mobbning.
Samtidigt bagatelliseras livsfarlig kriminalitet. Den totalhavererade Ferrarin kan ha varit utsatt för så kallade däckpysare, som ibland aningslöst glorifieras i det offentliga samtalet. Se min debattartikel om ett webbseminarium vid Lunds universitet:
Livsfarliga sabotage hyllas i webb-TV
Fler exempel på verkliga haverier finns under fliken “Krascher“. Men innan bildrullen.se här har fått tillräckligt med eget innehåll hänvisar jag till beskrivningarna, som finns på eller är länkade till min gamla företagssida stop.se/utred/*
*Vänligen överse med brustna länkar och utseendet hos mina nu närmast antika webbsidor på stop.se!